Vaksinasjons, plansamarbeid og PedagogiskPsykologiske KulturKammerater

Idag har jeg vært på Vaksinasjonsdagene på Folkehelseinstituttet. En spennende dag med mange innspill og faglig info om produksjon av nye vaksiner. Det var imponerende å høre hvilke sikkerhet det er rundt hvem som kan lage og produsere vaksiner og hvordan man sikrer at vaksinene er trygge. Allikevel ble det vist til at det er vanskelig å følge disse retningelinjene når man har dårlig tid som ved produksjon av vaksine mot svineinfluensaen… Litt av et dilemma vi er kommet opp i hvor det at sjukdommen er relativt mild enda og få er smittet gjør at folk tror det er unødvendig med vaksine. Det er motstand mot vaksinen og fagfolk er kritiske til hastverket ved produksjonen. Det er mer enn nok av eksempler på at det kan gå galt når man er for kjapp i utviklingen av vaksiner. Samtidig veit vi fra tidligere pandemier at den kommer i bølger og at andre og tredje bølge kan være mye verre enn første, at viruset kan bli "slemmere" og farligere og at flere smittes. Da er det en vanskelig utfordring vi har på å få så mange som mulig til å vaksinere seg!

Jeg har brydd hodet med massevaksinasjonsplanene våre også for det ser ut til at vi får vaksinene over flere uker og vi har planlagt for å vaksinere så mange som mulig på kortest mulig tid. Idag fikk jeg en prat med en bydelsoverlege i Oslo som hadde laget planen etter disse forutsetninger og hadde brukt en del prinsipper som jeg sjøl har grublet på. Jeg spurte jo straks om å få en kopi for å se om vi kan gjøre det på samme måte… Det er sååå deilig med kolleger som bare deler med seg og hjelper til..Gøy…

En telefon om en rusmisbruker i meget vanskelig situasjon igjen. Ny telefon med fastlege og behandler på rusteamet. Vi må vurdere tvangsbehandling. utfordringen er å få det til å bli en varig endring ikke bare 3 mnd med tvang for så å komme tilbake til situasjonen som den er nå…

De PedagogiskPsykologiske KulturKameratene har jeg skrevet om før en gang… Vi er altså 3 kamerater som synes det er morsomt å spennende å arrangere spennende sammenkomster med en blanding av helsefaglig informasjon med sosialt samvær, mat og musikk. Rita Engedalen sa ja til å spille blues denne gangen. Vi er kjempeheldig! Og har klart å matche dette med psykolog Rolf Sundet som skal snakke om noe så tøfft som "Utviklingspsykologien sett innattefra en Åmoting" (gjett hvor han kommer fra..) Det hele skjer på Kolberg gård, på låven og vi har vel plass til ca 100 og det nærmer seg å være fullt! Det er morro å få respons på sånt dugnads og hobbyarbeid… Du kan lese om det ved å klippe inn denne linken: http://www.ovre-eiker.kommune.no/Modules/article.aspx?ObjectType=Article&Article.ID=3844&Category.ID=592

Ei avis ringte for å spørre hva jeg forventet av den nye Buskerudbenken etter valget og hva jeg mente de burde satse på…..Jeg er ganske så opptatt av at jeg ikke trenger å figurere i avisene uten at det er i forhold til jobben min og takket nei til å uttale meg. Jeg ønsker bare å være fagmenneske i media….om det er mulig da..