Vil du vaksinere deg? DOT og sopp

Brrr kjære leser. 86 ganger har dere vært inne på bloggen idag, mandag. Det er jo helt flaut at jeg ikke har skrevet noe her på nesten ei uke!! Uuuunnskyld! Men så blir det altså når ting går over stokk og stein. Sist uke blei det litt mye kveldsarbeid så jeg fikk ikke tid til å sitte her med min nye Macbook pro som bare er leekkkker! men altså;

Vi har lyst ut to nye fastlegehjemler i Nedre Eiker. Vi fikk 5 kvalifiserte og bra søkere! Jeg var redd vi ikke ville få noen søkere, så det var helt morro å sitte i intervjuer med kompetente leger som ønsket å etablere seg hos oss! Vi måtte bruke to kvelder til det før vi bestemte oss. Det er vel en prestasjon at tre mennesker kan bli enige raskt, og det var 5 like søkere, men vi klarte det. Nå er jeg spent på om de som får tilbudet sier ja. Det blir spennende å følge et nytt legekontor!

En av de andre dagene var jeg på en av mine siste møter i regi av NORSAM. Spennende samarbeid med Folkehelseinstituttet og Universitetet for miljø og bioteknologi på Ås for å se om vi kan sy sammen spesialitetsutdanningen for samfunnmedisin. Jeg holder på å trekke meg langsomt tilbake og merker allerede nå at det er en lettelse å slippe ansvaret.

Det roer seg med influensaen..heldigvis. Men det er fremdeles mye spørsmål fra barnehager og skoler. Det har vært vanskelig å gi råd når vi veit at bare 10% av de vi tester er positive på svineinfluensa. De andre er forkjøla å sånt. Vi er flere som har spilt det inn til Folkehelseinstituttet fordi vi mener vi må kunne bruke vanlige råd som å bli hjemme en dag etter at de er friske isteden for å spare inn dager. Nå har vi fått vite at de revurderer rådene. Fikk forrresten vite at det er et privat firma som ønsker selge sesongvaksinasjon til våre innbyggere. Jeg måtte sjekke opp firmaet og det er visst ok, men det blir litt rotete hvis vi skal gjøre det samme til en anne pris på et annet sted…

Jeg går å grubler litt på massevaksinasjonen for det ser ut til at vi får vaksinene fordelt over flere uker og vi kan jo ikke bruke eget personell til vaksinasjon og lokaler over flere uker… Vi må vurdere andre løsninger. Jeg har snakket med mange forskjellige frivilige foreninger som er veldig positive til å hjelpe til. Nå håper jeg på at sesonginfluensavaksinene kan settes samtiig.

Jeg er spent på vaksinasjonsdekningen. Det har vært en god del negativ omtale og mange jeg snakker om ønsker ikke ta vaksina. Jeg er spent på om vi kan snu denne trenden…? Det kreve ihvertfall at vi kan få god dokumentasjon på at vaksina er trygg. Foreløpig er dødsfallene få og det betyr også at vaksina må være helt trygg!

idag har jeg vært på sjukehuset for å diskutere opplegg med DOT behandling av en som har fått lungetuberkulose. Vi har en kjempeflink tuberkulosekoordinator på sjukehuset som innkaller, samler opplysninger og leder møtene. Idag var det også en særs ryddig spesialist som forklarte tydelig og systematisk. Pasienten blir behandlet i isolat i 14 dager på sjukehuset før han kommer hjem hvor hjemmesjukepleien må gi han medisinene hver dag; se at han tar dem (Direct Observered Treatment) i et halvt år framover. Det er tøff behandling, men viktig for at vi skal bli kvitt bakterien og ikke få oppvekst av motstandsdyktige bakterier…

Hadde besøk av en som leide en leilighet med mye fuktighet og soppvekst. De ble sjuke av å være der og ville flytte, men hadde oppsigelsestid. Hva skal man gjøre når utleier ikke vil gjøre noe med forholdene? Det er lite kommunelegen kan gjøre i slike privatrettslige avtaler, men jeg lovte å skrive et brev til utleier og peke på helsefarene…

Ok….Natta!!