Bare om Ny influensa A

Hmm mange innom bloggen sjøl om det er ferie! Det er vel Influensa A omtalene i media som gjør sitt. I Buskerud har media fokusert en god del på pandemien som nå har begynt å spre seg raskere… og det vil nok øke på i hastighet framover. Vi kommuneleger er som regel også "smittevernleger" i kommunene og opplever at vi får mange henvendelser. For oss blir det viktig å uttale oss nogenlunde likt i kommune for kommune. Jeg bruker sjøl www.pandemi.no og www.fhi.no for min informasjon sjøl om man selvfølgelig også kan bruke WHO og CDC i USA, men disse er jo grunnlaget for de to første uansett. Media vil jo gjerne ha nyhteter som gjør oppslagene deres interessante så vi opplever at det blir fokusert litt forskjellig og noen ganger ganske skeivt! F.eks så ble en kollega for litt siden sitert på at kansje halvparten av innbyggerne i kommunen kom til å bli smittet. STORE OVERSKRIFTER i avisa, selvfølgelig. For meg som lege er det selvfølgelig at man ikke nødvendigvis  blir sjuk sjøl om man blir smittet… men ikke for avisfolk… Vi skal vel være veldig glade for at vi har fått en pandemi som har et mildt forløp for de fleste som blir sjuke samtidig med at mange blir smittet…og altså ikke blir sjuke. Da får vi fort imunitet i befolkningen og står i mot andre bølge med influensaen og lignende virus seinere. (Ja så rart det høres ut pleier slike epidemier komme i to store bølger…"liksom for å få med alle" )

Det er ikke lett å få folk og media til å slappe av mer i forhold til sjukdommen når vi er ute i de samme mediene og ber folk bli hjemme hvis de blir litt sjuke, avlyser store arrangement og gir smittevernråd. Det gjør vi jo vanligvis ikke ved sesonginfluensa. Og vi får jo selvfølgelig grundige beskrivelser av de som blir alvorlige syke, enda til dødsfall! (for det får vi av alle epidemier som også smitter folk som tåler lite av andre grunner). Vi lever i en verden med farer, også smittefarer, som vi er nødt til å akseptere og leve sammen med.

Det er jo uansett viktig at vi gjør det vi kan for å hindre spredning. Det er f.eks. ganske deprimerende hvor lite flinke folk er med håndhygiene! Enda vi veit at det er noe av det viktigste vi gjør i en slik situsjon….. og i alle andre smittesituasjoner (f.eks turistdiare, forkjølelse, alle diaresjukdommer osv, osv)

Jeg har jobbet med plan for massevaksinasjon i det siste. Ser fort at det kommer til å koste ganske mye penger når vi setter igang. Nesten morsomt å se at mine spørsmål om at sentrale myndigheter er tydelige på hvorfor vi skal sette igang dette store systemet og hvordan vi kan gjøre det så likt som mulig blir vridd i media til at jeg er kritisk til innkjøpet og bruken av vaksine… Det er jeg jo ikke! Det er en utfordring å formulere seg så uttalelsene kun kan tolkes på en måte (=> umulig, tror jeg) Derfor har jeg sluttet for lenge siden å ta meg nær av vridningene journalistene gjør på hva vi sier. Jeg har skrevet en del om det før. Jeg synes de gjør en god jobb, sjøl om de har litt andre fokus enn vi fagfolk har. Det er så enkelt at de skal selge aviser og vi trenger informer om sjukdom. Det går nesten alltid greit sammen… nesten.

Det blir nok mye om influensa i bloggen videre. Som du er jeg jammen spent på om jeg blir sjuk. Jeg har hatt influensa flere ganger, men faktisk ikke vært borte fra jobben pga det. Håper jeg blir smittet og ikke, eller  lite, sjuk… som de fleste…Flau