Ettersommerferiefølelse og Influensa

Trrreee uker med ferie i Risør, lange dager, morgenbad, båt i skjærgården, boklesing og lange frokoster og kveldsmåltider på terrassen er slett ikke lett å komme seg etter. I går var det første dag på jobben etter ferien. Nå ja jeg skal jobbe i 2 uker og så ha "fri" i 2 uker til for å jobbe på huset så det er vel ikke synd på meg. Men det var litt godt å komme tilbake på jobb også….og så var det stille. Jeg fikk kommet gjennom haugen med post på skrivebordet og så vidt begynt på det som lå på pc´n. Idag hadde jeg en lang rolig og hyggelig prat med sjefen i den ene kommunen som også er tilbake etter ferie.Nerd Det er mye å ta fatt på.. massevaksinasjonssystem og en politisk sak for å få økt antall stillinger for sjukehjemsleger skal jeg ha ferdig i løpet av disse to ukene…

"Svineinfluensaen" raser videre i media…. Jeg opplever at det på en måte er en kjærkommen sak i agurktidene for det henger ikke helt sammen; faglige tilbakemeldingene om forløp, utbredelse og alvorlighetsgrad med innsatsen vi skal gjøre og hvordan folk skal forholde seg. Symptomene er som ved vanlig sesonginfluensa: feber, verking i kroppen, vondt i halsen og hodepine. Karakterisert som mild til moderat influensa. Dette er ting vi er vant med å takle til vanlig og jeg mener det ikke kan være nødvendig å anbefale at man skal oppsøke lege hvis man får disse symptomene. Vi skal forholde oss med spesielle forholdsregler på legevakt og fastlegekontor og ta disse pasienten raskt. Når nå antallet øker raskt blir det fort alt for mye å gjøre på og jeg mener vi må anbefale at folk må klare seg sjøl så lenge det er "vanlige" influensasymptomer. Holde seg hjemme, evt i senga..

Det er bestemt at det skal kjøpes inn to vaksinedoser pr innbygger og man regner med at vi skal sette igang massevaksinasjon. Alt dette bygger opp under en holdning til smittsomme sykdommer at helsevesenet skal "fikse sjukdommen" for deg, vi skal ikke finne oss i å være sjuke. Jeg er usikker på om jeg er enig i at denne pandemien er så alvorlig og etterlyser god faglig informasjon fra de sentrale spesialistene.

Jeg tenker sånn:

  1. Vi må dele de faglige vurderingene og konklusjonene helt åpent så vi kan se hvorfor vi bruker så mye penger og personellressurser. (Så vi kan forstå prioriteringene)
  2. Det er klart viktigst at vi velger de beste løsningene for befolkningen. (Dvs hvordan vi bør takle å forholde oss til sykdom og smittefare uten at angstnivået blir høyt samtidig med at vi selvfølgelig vaksinerer når det er best mulig, mest effektivt for befolkningen)
  3. Det er også nødvendigvis viktig å vurdere prioritering av økonomi og personellressurser. (Skal kommunene betale dette eller staten?Jeg er spent fordi jeg jobber i to kommuner som begge er nødt til å spare inn uhyggelig mye penger dette og neste år…)

Pussig nok ringte en journalist fra Drammens Tidene akkurat når jeg jeg hadde sendt spørsmål om dette til Folkehelseinstituttet, men ikke fått svar enda… Så måtte jeg jo svare som jeg tenkte slik du ser over… Jeg mener Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet har gjort en veldig god jobb til nå og håper vi kan gjennomfør en like profesjonell og godt informert videreføring når nå pandemien sprer seg ut over landet… for det gjør den. Det ser det ikke ut til at vi trenger være redde for…det ligner sesonginfluensaen vi ser hvert år.. Wink