Kommunelegesommerhilsen

Det er sommer og straks ferie igjen. Hvis du har det som meg skal det bli veldig godt med noen uker vekk fra jobb og jobbforpliktelser…. Derfor først; GOD SOMMER!  Ta godt vare på deg sjøl og beskytt deg mot flått, solbrenthet, smittsomme sykdommer, dårlig mat og alt annet som kan gi deg helseproblemer! Det ser jo ikke ut som det er det samme som å si at du skal kose deg…men allikevel: KOS DEG!
 
Det var sommerhilsen, men fordi det etter hvert er blitt en tradisjon har jeg litt mer å si for dem som kan tenke seg å bruke litt tid på å lese mer. Bare datamaskinene til IT avdelingen klarer varmen så jeg får skrevet og sendt disse tankene! Hvor fenomenal er ikke den menneskelige datamaskin – hjerne: Den jobber like godt i 20 minus som 20 pluss og har det best i konstant temperatur på 37 grader!
 
Hvis du ikke har lest sommerkommunelegehilsen før må du være klar over at dette tar litt tid og kan være litt provoserende uryddig og slentrende, i gråsonen mellom helsefag og egne tanker, men du er hjertlig velkommen til å bli med på en liten drodling rundt et dikt av Leonard Cohen og  hva som virker inn på din – vår- andres helse….
"If It Be Your Will"
Av Leonard Cohen…oppstykket, kommentert og grublet over…

If it be your will
That I speak no more
And my voice be still
As it was before
I will speak no more
I shall abide until
I am spoken for
If it be your will
If it be your will
That a voice be true
From this broken hill
I will sing to you
From this broken hill
All your praises they shall ring
If it be your will
To let me sing
From this broken hill
All your praises they shall ring
If it be your will
To let me sing
 
Cohen har nylig laget en ny versjon av denne sangen han laget for mange år siden. Den er nyydelig, og får meg til å drømmetenke lange tanker. Jeg opplever slett ikke det han prøver å formidle, jeg har en jobb og en bakgrunn som gjør at jeg nok sier det jeg vil (kanskje litt for tydelig noen ganger..?) men jeg har opplevd så mang ganger at folk blir stille, litt redd for å si meningen sin hvis de har hatt motgang, har hatt vonde opplevelser eller har hatt en personlig krise. Det er mange årsaker og måter man kan oppleve sånt på. Det skal både krefter, sjøltillit og pågangsmot å si egne meninger i en sånn situasjon. Som doktor kan jeg lettest snakke om dette i sammenheng med sykdom, men dette gjelder jo i alle livets vanskeligheter….
 
Vi jobber alle i tjenester som skal hjelpe andre, om det er å få vekk kloakkutslippene våres eller behandle en aldersdement. Noen kaller det ”god kundebehandling” jeg synes det er god folkeskikk å prøve sette seg litt inn i hva kunden/brukeren/pasienten  mener, se det fra hans eller hennes side og bruke det som grunnlag for hva jeg svarer eller gjør.
 
Du har sikkert sjøl opplevd at det var deg som ingen ville høre på – lytte til? Hvor fortvila det er å ”møte veggen” i et byråkrati og hvor hyggelig det er når noen lytter og svarer deg ornt’li? ”All your praises they shall ring, if it be your will, to let me sing”   Det er fristende å sitere Søren Kierkegaard, et sitat som ofte er brukt i helsevesenet, når vi snakker om å forstå/lytte og skjønne pasienter. Han sier på sitt litt tunge gammeldanske språk:
At man, naar det i  sannhed skal lykkes en at føre et menneske hen til et bestemt sted, først og fremmest aa passe paa at finde han der hvor han er og begynde der.”
 
Jeg hadde en bekymret innbygger på telefonen i dag, han hadde hjulpet ei sjuk eierløs katte til veterinæren og lurte på hvem som skulle betale det……Jeg er ikke dyredoktor!? Men det var en oppriktig og engasjert mann som ringte. Vi er faktisk avhengig av sånne folk for at samfunnet skal fungere…og da var det vel det minste doktor’n kan gjøre å sørge for at innringer får kontakt med dyrevernet på Mattilsynet…
 Om det er Leonard Cohen eller Søren Kierkegård er det samme, det er hvordan vi omformer og bruker dette i vår hverdag som er viktig. Cohen fortsetter;
If it be your will
If there is a choice
Let the rivers fill
Let the hills rejoice
Let your mercy spill
On all these burning hearts in hell
If it be your will
To make us well
 
Jeg må innrømme at jeg har fått et lite (luksus-) problem nå når jeg er kommet litt opp i åra. Jeg flyter så lett over, blir våt og synes det er flaut fordi det lett synes….. (Nei det er ikke prostataproblemer jeg skriver om her…) Jeg blir så lett rørt. Spesielt det ene øyet renner lett over av tårer som triller nedover kinnet, henger litt i barten før det lander bløtt i skjegget. Sjøl om det er litt flaut å bli blank i øya når jeg opplever at en ansatt har gjort noe bra for en av våre kunder så tar jeg det litt som et tegn på at jeg har noe av de rette holdningene på plass. Jeg håper du også merker det i hjertet når du opplever at andre gjør en god jobb overfor en av våre brukere eller at du sjøl får mulighet til å gjøre det.
 
Sist helg satt jeg å så utover Ble… Jeg hadde kokt kaffe på “Kaffelars” og bålet varmet meg I ryggen. Aleine med meg sjøl i et landskap av opplevelser og ettertanke. Jeg tror alle trenger å besøke et slikt landskap innimellom. Det kan være veldig forskjellig hvor man finner det og jeg tror vi trenger det fordi vi hele tida ellers forholder oss til mange mennesker og tidsklemma. Det gir oss styrke til å gjøre en god jobb.
Cohen ender sitt dikt sånn:
And draw us near
And bind us tight
All your children here
In their rags of light
In our rags of light
All dressed to kill
And end this night
If it be your will

If it be your will
 
Hvis du vil…
Hvis du vil kan det du gjør bety en stor forskjell for de som henvender seg til oss. I helsevesenet er det kanskje mest tydelig og viktig fordi vi hele tida forholder oss til folk i vanskelige situasjoner, men dere opplever det vel alle sammen i større eller mindre grad.. Jeg mener det hører til vår profesjonalitet at vi klarer å lytte og sette oss inn i hva den andre mener, sjøl om det er en vi opplever som ”vanskelig” (hva nå det er). Vi må bare ikke sitte aleine med sånt men diskutere både løsninger og opplevelse med kolleger. Dette mener jeg er viktig for våre brukeres helse, men også ansatte. Derfor mener jeg det er lederoppgaver å bidra til veiledning, støtte og bekreftelse, ja evt også korreksjon av hvordan man løser slike vanskelige saker..
 
 
Se det… har du lest helt hit ned (igjen?) La du merke til at jeg slett ikke har spurt deg på veien om du henger med… Det er nok fordi jeg er litt redd for at du slett ikke hang med eller kanskje var uenig…hvis du forstod det jeg begrublet da….
 
Hvis du ikke har hørt Leonard Cohen synge ”If it be your will” anbefaler jeg den på det sterkeste, helst i siste versjon fra livekonsert han holdt i London for litt siden..! Bare du tar deg tid til å sitte ned en stund å lytte til musikken og teksten så har du gitt det sjøl en helsefremmende opplevelse..
 
…og hvis du har tenkt litt over hvordan du er overfor dine brukere/kunder/pasienter har du gjort litt helsefremmende arbeid overfor dem….og deg sjøl.
 
…OG hvis du leste deg gjennom alt dette er jeg imponert…og litt rørt med en tåre ned i skjegget…snufs..
 
Vennlig sommerhilsen fra
:o) Einar Braaten