Brr det er kaldt, roadshow, mer pandemi og litt til

Kort uke. Det er 4. juni, Folkens. Sommer etter kalenderen, men ikke etter gradestokken.. På jobb går det ei kule varmt (gjør det ikke det hver uke?) Uka startet jo på tirsdag og jeg var i Oslo i styremøte for Elin-k som jeg har skrevet om flere ganger før. Nå skal vi utvide med Elin-h. Populær dame, nå er jeg styremedlem i et lite harem av Elin`er! Elin-h er et prosjekt for å få helsestasjonene opp med elektronisk kommunikasjon til spesialisthelsetjenesten/føde og barselavdelingene og fastlegene. Det håper vi få til i løpet av året…

Det blei litt seint hjem, akkurat nok tid til å spise, skifte å sette seg i bilen igjen for å kjøre inn til Oslo, Marienlyst. Vi var så heldige å få billetter til P1 scenen for å høre på Notodden roadshow med Spoonfull of blues, Margit Bakken, Rita Engedalen og Kåre Virud. Det svingte fra første tone! Deilig å gjøre noe helt annet.

I går og idag har det vært mange småting og enda flere jeg ikke rekker å gjøre! Epost om lakkeringsverksted som driver uten godkjennelse og forpeste uteområder for naboene.. det blir ikke en sak jeg tar meg av fordi det også ligger under Forurensingsloven og Plan og byggesaksavdelingen. Kunne nok brukt kommunehelsetjenestelovens § 4a om miljørettet helsevern, men jeg mener dette er enklere innen annet lovverk.. bare det blir løst. En av skolene i den ene kommunen er "dumt" konstruert for solskjerming og det viser ser at det blir skummelt varmt under dem. Elever og lærere svetter, får hodepine og blir slitne. Jeg hjelper verneombudet til å få kontakt med Forvaltningsavdelingen som forteller at det er vanskelig å få gjort noe med i ettertid….men de vil prøve!

En samtale med en irritert bruker hvor jeg har bedt om en framstilling til fastlege for psykiatrisk vurdering etter at jeg hadde fått flere bekymringsmeldinger. jeg forklarte hvorfor jeg måte gjøre et slikt vedtak og brukeren fikk forklart seg. Vi skiltes på en fin måte etter en saklig diskusjon.

Vi sliter skikkelig med å få dekket alle legevaktene i den ene kommunen og opplever at vi lever litt "på kanten" av lovverket og faglig drift. Jeg får vondt i magen av å tenke på at vi igjen kan stå uten lege… hvordan kan vi løse dette?

Vi forbereder personellressurser og planlegger stort forfall ved en alvorlig pandemi og hadde et møte med ledere innen pleie og omsorg som vi jo forventer vil få noe av den største trøkken.

Jeg fikk litt "kontortid" på slutten av dagen i går mens jeg ventet på et møte med alle fysioterapeutene i kommunen kl 18. Fikk jammen gjort en del da det var heeelt stille på tlf`en! Attpå til gikk møtet helt fint, bortsett fra at jeg dummet meg med en skråsikker uttalelse om fysioterapeutenes avtaler. Heldigvis ble jeg korrigert!! og det på en forsiktig og ornt`li måte. Jeg bare måtte unnskylde at jeg ikke hadde fått med meg den siste avtalen som er betydelig endret siden forrige gang.. Litt flaut, men egentlig en god test på at folk tør ta til motmæle. Det bør jo være sånn og det bør være lov å gjøre feil!

Idag har jeg vært med på informasjon om bruk om tvang overfor rusmisbrukere. Kjempefin gjennomgang av vår kommuneadvokat. Morsomt både å høre vurderingene og fagspråket og veeldig nyttig for oss som opplever de praktiske situasjonene! Jeg liiiker det tverrfaglige arbeidet!