Ny «Dr. Einarkopp», Redningsledelse og møte om infeksjonskontroll

Jeg startet dagen med en skikkelig nedtur! Vi har elektroniske saksbehandlingsverktøy i begge kommunene jeg jobber. Og ulempen med å ha to arbeidsgivere er selfølgelig at det blir dobbelt så mye saksbehandling. Her skulle jeg komme med mange fine og rørende unnskyldninger men faktum er at idag svarte jeg på et brev som hadde ligget i vårt saksbehandlingssystem siden første uka i januar. Jeg rødmer bare jeg tenker på det. Flaut og leit for meg, men jeg tenker altså mest på de som slett ikke har fått svar på sin opplevelse med legevakta på dagtid hos oss. Jeg skrev et langt brev hvor jeg beklaget sterkt og besvarte spørsmålene så godt jeg kunne. Det er jo ikke noen unnskyldninger for slikt. Rett og slett for mye å gjøre og for dårlig kvalitetssikring…huff!

Fra det kjørte jeg til Drammen for å møte i politimesterens redningsledelse. Jeg er rådgiver for helsevesenet i gruppa politimesteren kan samle hvis det blir ulykker eller katastrofer som er så store at det må ekstraordinære ressurser til. Et spennende arbeid og jeg er kjempeglad for at jeg har fått lov å være med, sjøl om det er ganske skummelt fordi man jo aldri veit hva slags situasjoner som kan oppstå annet enn at det helt sikkert vil være for lite folk, problemer med å både få tak i og få fram folk dit hvor det trengs mest. Samtidig er dette ei stor gruppe og jeg koser meg (som alltid) i et tverrfaglig miljø som sammen skal løse oppgaver. Her er prest, brannvesen, politi (som leder gruppa og aksjonene) ambulanse, telenor, kystverket og frivillige organisasjoner. Sammen representerer vi store ressurser! Vi ble omvist på den nye "Samlok". En ny etasje på politihuset hvor alarmsentralene 110, 112, 113 samles. De er adskilt med vegger, men har felles kontorer rundt og kan lett komme i kontakt med hverandre. Fornuftig og framtidsrettet! Det ble et møte spekket med informasjon…og sjokladekake..mmm

I går var jeg i ledergruppa til kommunalsjefen for helse og sosial og snakket om infeksjonskontrollprogrammet vi har laget. Jeg har vel nevnt det før, men vi har brukt Øvre Eikers program, forbedret og tilpasset det til Nedre Eiker. Pga noen kjempeflinke sjukepleiere mener jeg det ble et bra program. Nå gjenstår den største utfordringen, nemlig å lære opp alle ansatte i det. Flere ganger er vi blitt minnet på hvor viktig det er at vi har med kjøkken og reinholdspersonalet som er orgnanisert i en annen tjeneste enn sjukepleierne. Jeg får ta ansvaret for at de også får opplæring i grunnleggende smitteverntiltak i institusjonene..

Koselig historie til slutt, men det var en traaagisk start. Jeg mistet jobbetekoppen min i gulvet og den gikk i tuuusen knas!! Uæææ. Den hadde jeg fått fra de som er på Aktivitetssenteret. Dr. Einar stod det på den og jeg var sååå glad i den og brukte den hver dag. Jeg sendte en fortvilet epost til lederen der og tryglet om hjelp, noe jeg raskt fikk, selvfølgelig. Ikke lenge etter kunne jeg sykle ut å hente en ny Dr. Einarkopp fra blide brukere og ansatte! Der fikk jeg spørsmål om å hjelpe dem med legeundersøkelse til kjøreseddel fordi de transporerer brukere i egen bil. De undersøkelsene gjorde vi unna i går. Fint å være litt "orn´tli" doktor innimellom også!