styrt av epost? Legevaktsutredning og bombetrussel! (og motvind)

Helg igjen… det ble en lang dag foran pc´n. Det er ganske rart hvordan en kontordag kan bli styrt uten at jeg sjøl har bestemt. Når jeg åpner epostprogrammet ligger det straks mange arbeidsoppgaver der. Det er SÅ lett å la det styre dagen for de må jo besvares.. det tok et par timer før jeg kom til det jeg hadde planlagt idag.

Men først møtte jeg fysioterapeuten i Aktiv Eiker sammen med to av brukerne for å gå dele ut brosjyrer i Hokksund. Det er Verdens aktivitetsdag 10/5 – på søndag- og vi viste oss litt fram og leverte ut info om Aktiv Eiker og tilbudene du kan få der. Du ser det fremdeles på http://www.aktiveiker.no

Jeg holder på å utrede alternativ drift på legevakta i Nedre Eiker. Vi har en legevakt i Øvre Eiker 10 min å kjøre med bil vekk fra den i Nedre Eiker og det er 15 min fra Mjøndalen til Drammen legevakt. Samfunnsmedisink mener jeg dette ikke er riktig bruk av penger, kompetanse eller personelressurser, men vi har tydelige politiske vedtak som vi må følge. Desverre sliter vi mye med bemanningen i den ene legevakta og jeg har bedt om å få lage en sak med forslag til endringer. Det blir ikke noe revulosjonerende, for vi har jo nettopp fått "Nasjonal handlingsplan for legevakt og Helsedirektoratet har uttalt seg om at de ønsker sammenslåing av mindre legevakter som vår. Jeg brukte resten av dagen med å skrive den nesten ferdig.

Nei det er jo ikke riktig. Like før lunsj ringte telefonen. Det hadde vært bombetrussel på Eiker videregående skole og alle elevene ble bedt om å møte i festsalen på rådhuset. 300 elever tar mye plass og vi måtte kaste oss rundt for å frigjøre plassen og slippe dem inn. Det var jo ikke noen "helsesak" men siden jeg var tilgjengelig fulgte jeg litt med og fikk overvære en rolig og saklig informasjon og elever som oppførte seg eksemplarisk med gode spørsmål som de fikk svar på. Spennende å se og merke at det ble et kraftig mediakjør med eneste gang, men denne gangen var det Lensmannskontoret som måtte ta trøkken. Gosj dette blir jo litt mye for en sindig samfunnsmedisiner; både pandemitrussel og bombetrussel i samme uka!

Motvind og regn hele veien hjem på sykkel… hmm god trening både for muskler, tålmodigheten og tankevirksomheten…