Samfunnsmedisiner med røykelukt i klærne og smil i sjela

Seint hjem i dag også, fra Oslo. Også denne uka blei det to turer til Oslo. Som leder av NORSAM var jeg med på et møte med representant fra Norsk Militærmedisinsk Forening. De diskuterer om de skal bli medlemmer hos oss, noe vi jo selvfølgelig er glade for. Det er veldig forskjellig hva legene i Forsvaret gjør og vi må diskutere hva som kan være samfunnsmedisinske oppgaver og hva som er mer individ og behandlingsrettet. Men det er jo bare positivt at de ønsker bli medlem hos oss!

Åå jeg glemte å fortelle hvor koselig det var tidlig tirsdag morgen da vi serverte kaffe og boller til de som kom til rådhuset. Vi var utenfor kl 06, fyrte opp bål i ei bålpanne og fikk satt over to store kaffekjeler. Jeg hadde bakt 65 boller kvelden før. Det var første gang de var helt vellykkede etter litt veiledning fra konen!! Vi satte ut masse lysfakler i en stor snøhaug og vi 4 gutta samlet oss rundt bålet for å holde varmen og tilby alle som gikk forbi kaffe og bolle. Bollene forsvant fort! og kaffen fikk løsnet på smilebåndene og de fleste lurte selvfølgelig på hva som var begiventheten. Så var det bare at de kom på jobb en helt allminnelig tirsdag. Iskald på beina, med sterk bållukt i tøyet startet vi opp på hverdagen i betydelig godt humør. Så mange koselige kommenaterer!

Alvorsord med sjefen. Vi bestemte at jeg skal skrive en sak om utvidelse av stillingene til sykehjemslegene. Hva konklusjonen blir er spennende for det er slett ikke penger til stillingsøkning i kommunen! Samtidig trenger vi komme fram med en sak til politisk om vår folkehelsesatsing – Aktiv Eiker. Det blir litt mye saksutredning på kort tid, men jeg må bare utnytte tida….! Vi hadde møte i Styringsgruppa for Aktiv Eiker den andre dagen og blei enige om en omorganisering og styringsforsterkning. Vi må ansette nye medarbeidere etter at to har sagt opp og det blir spennende om vi klarer å erstatte de to råflinke medarbeiderne som slutter!

og idag har jeg hatt en rolig dag….ja det er altså sant! Sittet stille å rolig på kontoret og skrevet på retningslinjer for legemidelhåndtering. Vi jobber med å samkjøre de to kommunenes retningslinjer og forsøke å lage kurs som godkjennes i begge kommunene så vi kan gå på hverandres kurs for å få godkjent ansatte til legemiddelhåndtering. Det får vi helt sikkert til… men det tar tid når flere folk skal samles fra to kommuner og tilsynsapoteket…

Dagen avsluttet jeg altså i Oslo.. Måtte kjøre bil fordi toget stod stille mellom Mjøndalen og Drammen. Sleaføre, men det gikk greit. Jeg var invitert inn til en kollega som for tida jobber i Helse og Omsorgsdepartementet og nygjerrig som jeg er på hva som skjer der for tida gledet jeg meg. Det ble et lærerikt og spennende møte. Det slår meg gang på gang hvor flinke leger – samfunnsmedisinere vi har mange steder i Norge! Det er noe av det som gjør vervet i NORSAM så spennende. Jeg smilte i sjelen hele veien hjem… Jeg er visst innmari heldig som får anledning til å møte folk i spennende stillinger på alle nivåer i helsevesenet!