Legevakt på radio og forelsening

Kors det er 40 som har kikke på bloggen min denne uka. Det er sikkert ikke mye for de store bloggerne, men jeg synes det er spennende at flere kikker meg i korta! Så får jeg vel holde på ei stund til…

Ble oppringt av Nrk Østafjells for intervju om ny rapport fra Nasjonalt legevaktssenter i Bergen som anbefaler interkommunale legevakter og større sentraler enn det vi har. Det var jo ikke noe nytt for oss som jobber med dette. Heldigvis har jeg sett forarbeidene så jeg kjente til innholdet. Jeg er helt enig i forslaget. det ville passet bra at Eikerbygdene slo seg sammen for å lage en mer solig legevakt. Dvs vi har jo flere muligheter! Både Drammen og Kongsberg har allerede solide legevakter som vi kunne koble oss på. Det er ikke tvil om at vi ville få mer robuste legevakter og høyere fagkompetanse med de forslagene som ligger i rapporten. Spesielt er belastningen på fastlegene ved å bli stor. Det er få som har kjent på kroppen å gå på jobb 32 timer i strekk som de oftest må her. Vaktene er ofte ikke så ille i seg sjøl, men å gå trøtt på full kontordag er ofte tungt. Jeg har kjent det på kroppen i 20 år til jeg sluttet med vakter i høst (kommunelegen har ikke vaktplikt) Du kan lese mer om rapporten her: http://www.helsedirektoratet.no/helseogomsorg/fagnytt/_nsker_bedre_legevakt_323004
Forresten fælt å høre sin egen stemme på radio…!

Har vært i Oslo på Universitetet og holdt forelesning for medisinstudenter om kommunelegejobben. Det er alltid spennende og litt skummelt. De er kritiske! Jeg gledet meg idag for de fulgte godt med og spurte en del spørsmål. Flott! Avsluttet dagen litt seint for jeg jobber med å lage infeksjonskontrollprogram til sykehjemmene i den ene kommunen og det måtte jeg skrive litt på…

men nå tar jeg helga!!