Flinke ansatte, litt legevakt og såre knær

Gikk inn i helga med beskjed om at alle ansatte var friske fra noroviruset på Bråta sjukehjemmet. Kun 3 sykepasienter, dvs 2 syke og en i bedring. Spennende å se om det holder og vi kan friskmelde institusjonen over helga! Jeg hadde møte med to av sykepleierne og gikk gjennom en del spørsmål og utfordringer. Rart å se at det topp moderne sykehjemmet egentlig ikke er så godt utrustet i forhold til smittsomme sykdommer… De ansatte opplever smittevernet som tungvidt og ressurskrevende, men de gjør en kjempejobb!! Jeg er helt sikker på at vi kan takke deres innsats på at utbruddet snudde så raskt. Lurer på om noen vil berømme dem for den kjempejobben de gjør. Vi arbeider med å kutte i budsjettene samtidig med at de ansatte jobber profesjonelt, kjempedyktig og går til de blir smittet, er hjemme til de er frisk for så å kaste seg på jobb igjen. Det er "dægger´n døtte meg" sånne folk som skulle trekkes fram som helter idag. For å skjønne litt hvor tungt det kan bli kan du sjøl prøve å unngå å ta på dørklinkene hjemme en halvtimes tid. Huske aldri å ta på dem, åpne med albuen, lukke med albuene og huske det hele tida. Det står respekt av å holde ut smitteverntiltakene på jobben hele tida for å stoppe utbruddet og hindre at nye pasienter og ansatte blir sjuke… Jeg er imponert og glad for å jobbe sammen med sånne folk…

Fredagen jobbet jeg hjemmefra. Vi har fått forslag om at legevaktlegen i Øvre og Nedre Eiker samarbeider på juleaften for å få tid til familie og gjøre belastningen minst mulig. Jeg jobber med forskjellige løsninger og må gå noen runder både med leger og ansatte på de to legevaktene.. Spennende å se hva vi kan få til.

Gikk meg en ettermiddagstur opp i skauen for å trimme og komme litt ut lørdags æfta´n. En flott tur opp bakkene til Kongsgruvedammen hvor jeg har et sted jeg kans sitte ved siden av bålet ved vannet. Kaldt og blåsete, speilblank tjukk is, nyydelig foran bålet og fersk kaffe fra Kaffelars… Satt nesten en time å stillet i bålet, lyttet til vinden og lot tankene flyyyte. Det er rein sjelebot!! Støkte to svære orrhaner på veien også! men å gå nedover bakkene igjen i mørket med speilblank is innimellom… Er detta sunt da?? Men jeg kom hjem nesten hel, bare litt sår på knea etter ett par flotte fall…