LRS, Veksthuset og flinke ansatte!

Brrr noen ganger er det ikke greit å jobbe mot internett. Nå har jeg mistet dette innlegget på bloggen to ganger! Prøver siste gang.

Kan kanskje starte med det siste først; Jeg fikk en telefon akkurat da jeg hadde satt meg ned for å spise middag. Mumlet navnet mitt med munnen full av mat og fikk en blid politistemme på tråden fra politimesteren i Søndre Buskerud Politidistrikts Lokal Rednings Sentral (LRS). Jeg svelget fort unna for å svare på et medisinsk faglig spørsmål de trengte i sitt arbeid. Jeg har opplevd å bli oppringt en gang før i denne sammenhengen. Denne gangen kunne jeg i hvert fall gi et tydelig medisinskfaglig svar…da jeg hadde fått svelget maten…

Denne dagen har vært virkelig variert og hyggelig! Start på dagen kl 07 med å gjøre ferdig en klagesak på ridesenter. De er allerede blåst ut over avissidene med kritikk fra noen brukere. Etter at jeg har gått gjennom forholdene, sett på hvem som hadde hvilket ansvar og vært ute og sett endte jeg opp med ikke å gi klager medhold… burde ikke avisene da slått opp like stort at klagen ikke tas til følge?

Kl 0815 var jeg på besøk til en legesenter i den nye kommunen. Et hyggelig møte med fastleger med tydelige meninger og klare tilbakemeldinger til meg som ny kommunelege. Jeg liiiker folk som er tydelige og sier ifra. Vi snakket bla om legevaktsbelastningen for legene som de ønsker at jeg skal gjøre noe med. Ikke at jeg skal gjøre noen revolusjon akkurat! Jeg understrekte at jeg vil jobbe sammen med legene for å komme fram til gode løsninger…

Hjem til gamlekommunen i møte med psykisk helsetjeneste. Litt seint ute, men jeg fikk en dose helt praktiske utfordringer de jobber med som brakte meg kjapt ned på bakken igjen!

Møte med legevaktsleder om driften ved Øvre Eiker legevakt. Det er mange detaljer som må funke. Hun har en tøff jobb ganske så aleine og hun gir tydelig uttrykk for at hun ikke liker at jeg har gått ned i halv jobb "hos henne". Jeg har ikke tenkt å bruke mindre tid på det arbeidet, men må jo innrømme at jeg blir mindre tilgjengelig…

Så pilte jeg ned til Nedre Eiker igjen til lunsj på Veksthuset. Les litt om dem her. Det var kjempeinspirerende å høre engasjerte ansatte og brukere fortelle om dette lavterskeltilbudet til folk med psykiske problemer. Jeg jobber jo massevis med forebyggende helsearbeid og her er det et tiltak som funker og som helt sikkert sparer behandlerapparatet for masse jobb og penger! Jeg ble iiimponert!

Innom kontoret og fikk et par ord med helsesjefen før jeg pilte opp på sjukehjemmet på avdelingsmøte på rehabiliteringsavdelingen. De ville høre hva jeg kunne bidra med og så gikk vi direkte inn i diskusjon rundt brukere de ønsket å diskutere hvordan de skulle gå videre på. Jeg liker slike diskusjoner passer på å understreke at jeg jo verken kjenner jobben deres enda eller pasienten så det blir en faglig diskusjon lokalkunnskapen og masse (!!) fagkunnskap som jeg kan kommentere ut fra min kunnskap om helsejuss, rettigheter og plikter og holdninger… Det er slike situasjoner jeg trives best i… og kanskje spesielt med så reflekterte ansatte! Kors for en gjeng flinke folk!

Jeg fikk avsluttet enda en saksbehandling helt på slutten av dagen før jeg fikk kjøre med en kollega hjem kl 1630… en ganske vanlig dag, tror jeg… og så kjempehyggelig…oops jeg glemte telefonen om… og samtalen i trappa med… eller om hun som stoppet meg utenfor sykehjemmet..