Kommunelegesommerhilsen

Idag har jeg skrevet sommerhilsen til alle ansatte i kommunen hvor jeg jobber! Jeg pleier å gjøre det til hver sommer. Jeg drar i ferie i 2 uker i morra så jeg bare viser hva jeg skreiv:

Jeg er så lei toppidrett…!!og nå spesielt fotball…EM og greier…..  

Det er vel en passende provoserende innledning på en sommerhilsen fra kommunelegen? Som vanlig må du lese mye nedover denne siden hvis du vil finne ut hva jeg egentlig mener. Og når du har lest alt vil du allikevel bare sitte igjen med at jeg ønsket å hilse deg en riktig god, avslappende og fin sommerferie! Derfor denne vanlige advarselen; Denne e-posten kan det ta tid å komme gjennom!  

Altså er jeg lei toppidrett…. Og i disse tider kanskje spesielt EM i fotball. Og jeg skjønner jo at jeg er ganske så aleine i dette lille hjørne av verden som blir irritert over alle oppslagene, bruk av spalteplass i aviser, sende tid på radio og tv.  

Egentlig (og på orn’tli) så er jeg jo kjempepositiv til nesten all idrett og synes det er kjempeviktig både fordi det engasjerer så mange og gir fine opplevelser og fordi det bidrar til å øke folks aktivitet. Men jeg blir altså såååå provosert av fokuseringen på toppidretten. Det er mange sider som irriterer meg; mange av utøverne er dårlige rollemodeller for våre ungdommer, det er så mye negativt rundt flere av aktivitetene (hvorfor MÅ det selges alkohol på store arrangementer!??), det er voldsom pengebruk, en idealisering av kropp og måte å være på som blir alt for voldsom… og masse mer..  

Men det er ikke alt det jeg vil skrive om (???) Jeg vil skrive om helter… Akkurat helter!! Vi kan ikke åpne ei avis uten et helsidebilde av en eller annen idrettshelt som har kastet et spyd 90 meter, kjørt fortest av alle i en ørken eller brukt færrest mulige slag på å slå en liten hvit ball oppi hull i plenen…!!! De tjener fantastisk med penger, og lever et liv med luksusbiler, hus og båter. De setter standarden for hva som er "det gode liv" eller hva vi andre skal strebe etter.  Og det provoserer meg!!  

Du er min helt….. Jeg synes noen skulle skrive mer om hva du bidrar til å klare i vår kommune! Til tross for at vi må spare inn og effektivisere går du på jobb hver dag og gjør jobben din så godt du kan for å hjelpe våre brukere. Mange av våre innbyggere er helt avhengig av at vi i Øvre Eiker kommune gjør en kjempejobb med små ressurser for å forebygge eller behandle helseplager og pleie de som er blitt for dårlige. Før har jeg skrevet om at jeg mener nesten alle jobbene jeg kjenner til i kommunen bidrar positivt til innbyggernes helse. Hverdagshelter mener jeg dere er! som redder folks helse eller hindrer at den blir dårlig! Av en eller annen grunn gidder ikke Se og Hør eller TV2 eller PULS på Nrk osv. å skrive om dere! Er ikke det provoserende så veit ikke jeg!  

Jeg skjønner jo at de ikke tjener så mye penger på dere i deres jobb. Dere er liksom en selvfølge helt til dere gjør noe feil…DA kommer dere i avisa da!  

Jeg mener vi i Øvre Eiker burde jobbe mer for at det skal synes bedre de jobbene vi gjør for folk i kommunen vår! Jeg er stolt som en hane når jeg forteller om forskjellige tjenester hos oss som enda henger sammen og yter gode tjenester til tross for en kjempetøff hverdag! Jeg fikk høre skryt av en skole som hadde jobbet med å tilpasse skolehverdagen til en elev med funksjonsnedsettelse her om dagen. Førsteside på Se og Hør burde vært ryddet, mener jeg! En annen dag ringte en bekymret sjukepleier meg og fortalte om en bekymring for en bruker, dro hjem til han og sjekket og fant ut at det var bare bra med han… Hvorfor står ikke det på forsida i Dagbladet! Eller den ufaglærte vikaren i hjemmesykepleien som brukte 10 minutter ekstra til en liten prat med den ensomme gamle hun var på besøk hos… Hun burde jo vært i Puls for å vise hvor viktig denne funksjonen er for ensomme gamle. Det er jo lett å trekke fram de som jobber direkte med syke mennesker, men jeg mener det er like viktig med de som sikrer at vi får godt drikkevann for eksempel, eller sørger for å planlegge en ny skole som blir bra for elever og lærere å være i…ooops glemte jeg dem som gjør reint, vaktmesterne, rådmannen, politisk sekretær, kantinepersonalet.. det er jo ikke muulig å nevne alle!  

Du skjønner vel poenget mitt… Det blir alt for sjelden gjort stas på dere i media som hver eneste dag gjør jobben deres, som ofte får kjeft fordi det ikke er tid nok eller penger nok og vi er helt avhengige av for at hverdagen skal gå rundt.  

Jeg ønsker meg en tv-serie om kommunale arbeidstakeres hverdag, hva dette arbeidet betyr for innbyggerne, hvorfor vi holder ut, hva som gleder oss og hvorfor vi bare fortsetter og fortsetter sjøl om vi ikke tjener 5 millioner kroner i uka eller er på forsiden av VG. For ikke lenge siden deltok personalet på Eikertun i en liten film om det å jobbe på et sjukehjem. Tenk om det kunne vært ett innslag av mange som viste hvordan vi jobber i vår kommune. Neste innslag kunne være fra arbeidet i kommuneskogen så hvordan de jobber i Servicesentert osv… Vi har sååå mange fine arbeidsplasser å vise ut til resten av verden, sååå mange fine arbeidstakere som vinner i livets hverdagskamper hver eneste dag! Ok, da. Vi taper flere av dem også, kanskje gjør det direkte dårlig en dag, men det burde vi kunne vise fram også. Vår arbeidsdag er også full av frustrasjoner, tapte kamper, flauser og feil. …Sånn er livet…. Så kunne vi vise hvordan vi sliter med å strekke til også! Det er ingen grunn til å skjule det.. det er jo derfor dere er helter. Fordi dere fortsetter å jobbe videre til tross for tapet.  

Jeg håper du ser på deg sjøl og jobben din som viktig for våre innbyggere. Jeg håper selvfølgelig du ser at du er viktig for folks helse også, men langt viktigere er det at jobben du gjør har stor egenverdi fordi den er et lite tannhjul i et svært maskineri.  

Men….

Jeg er altså ikke imot toppidrett…. Vi trenger det for å motivere alle andre til å gjøre en innsats enten ved å drive idrett sjøl eller hjelpe til. Det er flott å se en nydelig scoring i fotball (ja, JEG liker best håndball/basketball da…) Det er fokuseringen, pengene og alt oppstusset rundt det jeg ikke liker… 

Jeg er glad i Leonard Cohen og han har skrevet om sånne helter som deg!

A Bunch Of Lonesome Heroes lyrics

A bunch of lonesome and very quarrelsome heroes
were smoking out along the open road;
the night was very dark and thick between them,
each man beneath his ordinary load.
"I’d like to tell my story,"
said one of them so young and bold,
"I’d like to tell my story,
before I turn into gold."
But no one really could hear him,
the night so dark and thick and green;
well I guess that these heroes must always live there
where you and I have only been.
Put out your cigarette, my love,
you’ve been alone too long;
and some of us are very hungry now
to hear what it is you’ve done that was so wrong.

I sing this for the crickets,
I sing this for the army,
I sing this for your children
and for all who do not need me.
"I’d like to tell my story,"
said one of them so bold,
"Oh yes, I’d like to tell my story
’cause you know I feel I’m turning into gold."

Jeg kunne ønske vi kunne få fortelle din (vår?) historie! Uten at du nødvendigvis må bli til gull…  

Langt her nede i teksten vil kanskje ikke så mange oppdage en kjapp vri i innholdet…? Jeg har nemlig tenkt ganske mye på hvor langt vi kan strekke en strikk….??? En fersk strikk kan nesten bli dobbelt så lang og litt lenger når den strekkes, mens en som har ligget og blitt litt morken (slik som jeg…) ryker ganske fort. Merkelig hvor lett det er å se likhetstrekk mellom en strikk og et menneske? Det som er vanskelig er å vite "best før" datoen på mennesker… ikke er det lett å se det på dem heller. Fordelen med mennesker er at de kan si ifra. Det er kjempemange årsaker til at noen mennesker har mye mer elastisitet enn andre. Det er skrevet lærebøker om sånt, men det er en kunst å se det på andre mennesker. Det jeg vil fram til er to ting;

  1. Det er viktig å si ifra når du begynner å bli så sliten at det går ut over helsa.
  2. Det er viktig å si ifra hvis du ser at andre rundt deg bære preg av å ha bli "strukket for langt" ! om det er kolleger eller brukere!  

Generelt er vi rett og slett for lite flinke til å si ifra sånne ting..  

Og helt her nede, hvor jeg pleier å bli overrasket over at du har lest så langt, mååå jeg bare skrive et lite dikt Inger Hagerud skrev:

JEG ER ET DIKT
Jeg er det dikt som ingen skrev.
Jeg er det alltid brente brev.

Jeg er den ubetrådte sti
og tonen uten melodi.

Jeg er den stumme leppes bønn.
Jeg er en ufødt kvinnes sønn.

en streng som ingen hånd har spent
et bål som aldri er blitt tent

Vekk meg! Forløs meg! Løft meg opp
av jord og berg, av ånd og kropp!

Men intet svarer når jeg ber.
Jeg er de ting som aldri skjer. 
 

…… Noen ganger når jeg er på tur i skauen, sitter foran bålet sammen med min turvenn Lars (KaffeLars) grubler jeg en god del og tenker, noen ganger, sånn om meg sjøl… Kunne jeg gjort noe bedre, gjør jeg jobben bra nok, har jeg ikke mer i meg som kunne glede andre, og hva skal til for at jeg kan bli flinkere, bedre og og og … Jeg håper du har noen sånne uforløste sider inni deg som noen kan finne fram til!  

I hvert fall ønsker jeg deg en god sommer som kan gi deg masse overskudd!  

Sommerhilsen fra

 

:o) Einar Braaten