NORSAM årsmøte – festmiddag, togturer og på tur med varaordfører

På toget fra Oslo….igjen. Jeg lurer noen ganger på hvor mye arbeids og fritid jeg
har brukt fram og tilbake til Oslo? Var ikke hjemme før kl 0130 i natt etter
å ha avsluttet festmiddagen i NORSAMs årsmøte.
 
Har vært på Smitteverndager i hele går og i dag på Folkehelseinstituttet.
Det er kjempespennnende med årets nyheter innen smittevern, men auditoriet
er smekkfullt og det er dårlig ventilasjon så det er litt av en
konsentrasjonsøvelse/ lidelsesprøve å få med seg alt. Øye blei tunge
innimellom!
 
Styret i NORSAM hadde lagt årsmøtet til Smitteverndagene i håp om at det
skulle komme mange på årsmøtet. Det kom kun 22 og vi var vedtaksføre med en
nødskrik! Jeg hadde fått direktør Bjørn Inge Larsen til å snakke om sitt
engasjement i global helse og arbeidet med å hindre at I-land drar av gårde
med alle helsearbeidere i U-land.. Han hadde med seg Harald Siem som er en
svært erfaren samfunnsmedisiner i internasjonal helse. Det ble et spennende
arbeid. Om 30 år trenger vi over 200 000 flere helsearbeidere enn i dag..!!
Hvordan skal vi klare å få til det?
Et styremedlem i NORSAM; Berit Austveg, har jobbet ett år i Tanzania med å
utvikle helsetjenestene der og fortalte svært engasjert om gleder og
utfordringer med det arbeidet.
 
Sjølve årsmøtet var gjennomført råkjapt så vi kunne komme videre på
festmiddag på Galleri Smia på Vålerenga. Jeg hadde fått avtalt med Hilde
Heltberg at hun skulle komme innom å spille og synge for oss. Det ble
kjempekoselig og godt tatt imot!
 
Fikk snakke med flere kommuneleger, også helt nye. Det er spennende å knytte
nye kontakter, uveksle erfaringer og tilby kontakt hvis det kan være til
hjelp..
 
Gleder meg litt til i morra for da skal jeg sammen med varaordfører på et
møte om omorganiseringen i sjukehusene i Buskurud. …. og gruer meg. Det
blir nok et laaaangt møte. Jeg har ikke vært på jobb nesten hele uka….