om jeg tør, får tid og er sta nok skal jeg skrive artikkel!

Jeg tenker på å skrive et leserinnlegg i Aftenposten eller en annen stor avis… jeg er opptatt av at vi får til så mange fine tiltak for innbyggerne i Øvre Eiker…men opplever at media er lite interessert i "snille" nyheter. Det er lett å komme på riksmedia hvis man gjør noe feil eller ikke har gjort dem man burde, men hva med alt det vi gjør bra i kommuneNorge. Vi samfunnsmedisinere, og kommuneleger synes sjelden i massemedia uten når det er snakke om Legionella, kriser eller matforgiftninger og sånne fæle ting. I vår kommune har vi mange ansatte som virkelig gjør en spesielt flott innsats for innbyggerne.
 
I vår kommune har det over mange år vært spesielt fokus på samarbeidet mellom frivillige/innbyggerne og kommunalt ansatte. Det er massevis av tiltak man kan peke på som positive. Det er klart at jeg som kommunelege er opptatt av aktiviteter som bidrar til folkehelsa og å forebygge helseskade. Vi samfunnsmedisinere burde jo hatt egne priser til foreldre som er med på å holde idrettsforeninger i gang!! I vår kommune er det helt fennomenalt å se hvor flinke de er med fotball, håndball, ski, friidrett, bordtennis, skyting, bueskyting, og og.. Det er jo nesten farlig å nevne noen fordi jeg ikke husker alle. Samtidig er det mange interesseforeninger som bidrar sterkt til kommunale tjenester. f.eks på sjukehjemmet. De gir penger og ikke minst bidrar med arbeidsinnsats til masse forskjellige tiltak fra kulturkvelder til å samle inn penger. Vi hadde ikke hatt noen avdeling for alvorlig syke og døende hvis det ikke var for innsatsen til frivillige!
 
Og så flott det er å se at f.eks. ungdom setter igang sjøl og lager en "dirt-park" , løype til å hoppe og trikse med sykkel i, og får drahjelp i kommunen. Jeg er kjempeimponert..
Nå en ser alle sider i en kommune og opplever alle de tiltakene som blir gjennomført er det nesten så en mister pusten. Vi jobber og sliter, men det blir 100 ganger bedre fordi frivillige bidrar på alle mulige måter til å gjøre livet bedre for mange.
 
At jeg skriver om det her på bloggen er litt for å presse meg sjøl til å følge opp. Jeg må skrive den artikkelen om dette! sjøl om jeg ikke får den antatt, eller ikke får gehør så skal jeg ihvertfall skrive den… og kanskje legge den ut her…?Nerd