Travel vår, journalist og Rusforum

Sitter igjen på toget hjem fra Oslo. Møte i Legeforeningens utvalg for elektronisk kommunikasjon – IT utvalg. Jeg har ivret for å få fart i det utvalget og ble selvfølgelig valgt inn. Heldigvis med mange andre dyktige fagfolk. Spesielt glad blei jeg for å se igjen en god kollega, tidligere leder i min fagforening. Da veit jeg at det vil skje noe for han er effektiv. Jeg klarte å vri meg vekk fra ledervervet ved å vær tydelig på at jeg har nok verv….feil.. jeg ha for mange utvalg! Men allerede på dette andre møtet dukket det opp viktige og spennende saker som engasjerer….

 

En journalist har ringt meg flere ganger om en sak på en av våre skoler hvor en familie har klaget på inneklima på skolen. Gjett hvilken skole?? Selvfølgelig den skolen jeg ikke har godkjent. Skoleskjefen bad om råd og jeg anbefalte at de først og fremst dokumenterer inneklimaparametrene så man er sikker på de fysiske forholdene. Så blir et en skikkelig utfordring og behandle saken grundig og godt i samarbeid med familien. Jeg tilbyr meg alltid å være tilgengelig videre også for å bidra med medisinsk faglig kunnskap. Hvis noen av partene ønsker det, men jeg er tydelig på at jeg ikke tar parti slike saker, sjøl om det jo er vanskelig i forhold til klager som ser meg som ansatt av den ene parten…

 

Jeg har ikke vært på jobben nesten på 10 dager. Avspaserte en inneklemt arbeidsdag og de to siste dagene har jeg vært medarrangør i årets Rusforum. Har skrevet om det før, men det er et forum for samhandling mellom 1. Linje- og 2. linjetjenesten i rusomsorgen. Jeg er stort ett eneste legen fra kommunehelsetjenesten og det er synd for det kommer mye viktig informasjon og mange spennende diskusjoner som er like aktuelle for oss leger! På et tidspunkt kræsjet dataopplegget da en foreleser kom med en presentasjonsfil på en minnepinne med mulig virus. Da var det høy puls noen minutter først og fremst fordi vi ikke fikk opp hans presentasjon. Han måtte klare seg uten og vi var tre stykker som hadde hjertet i halsen for om vi skulle ha fått virus på maskinen…! Seminaret gikk veldig bra med engasjerte deltakere!

 

Det er litt mange baller i lufte..dvs, ooops, flere ligger visst alt på bakken! Jeg rekker ikke alt og er litt oppgitt over travelheten.. Det er ikke greit å være mye borte fra kontoret og det har jeg vært i det siste! Her fra bloggen også.. nå er jeg i rute igjen og sykler på jobben, det er kjempedeilig og slitsomt!

 

Var i møte med helsesøstrene i dag. Det er så hyggelig! Skrøyt av hvordan de taklet en litt akutt situasjon med flere som trang å få tatt Mantouxprøve (dvs få sjekket om de kunne være smittet med tuberkulose) Det er så flott når rutiner bare fungerer!