Mattilsyn, politi, bikkjebråk og reiser

Beeklaaager!!Syk Dette er visst blitt en ukesblogg ikke daglig. Plutselig var det lørdag!!? uka for forbi nesten så jeg ikke husker hva jeg har gjort, men du store så innholdsrik!
Det går litt hulter i bulter når jeg ting har sjedd, men dette gir et godt inntrykk av uka:
  • Telefon fra politibetjent som var bekymret for enn klient de hadde vært i kontakt med. Jeg synes det er flott når de tar sånt ansvar og bringer videre bekymring både for beboerens helse og faren for naboer. Jeg sjekker med sosialtjenesten, psykisk helsetjeneste, prøver finne familie og fastlege. Det er sjelden ikke noen av disse også kjenner klienten. Så kan vi i alle fall følge opp
  • Klage fra naboer på noen som aler opp hunder. Mye bjeffing og bråk. Jeg har ikke rukket å jobbe med det enda, men må vel på et hjemmebesøk
  • En ringte for å få et møte med meg om boforhold og hva man får dekket av utgifter til bolig. helt klart ikke mitt arbeidsfelt, men hadde allikevel tid til en prat over telefonen før vi avsluttet. En prat er alltid godt å ha, sjøl om jeg ikke kan gjøre så mye..
  • Henvendelse fra lokalavis om at vi ikke har reisevaksinasjonskontor i kommunen. En irritert innbygger ringte både meg og avisa. Litt rart å bli fokusert på at vi ikke har et slikt kontor når det bare er 2 av 21 kommuner som har slikt vaksinasjonskontor… hos oss er dette fastlegens jobb hvis man ikke vil kjøre den korte timen det tar å reise inn til Oslogryta.. Det er ikke et prioritert område i vår kommune hvor vi har store økonomiske ufordringer til grupper som har langt større (og viktigere!) behov.
  • To ganger ut på reise: Til Oslo for å avslutte Elin prosjektet; Elektronisk informasjonsutveksling mellom fastlegekontorer og sjukehus. Det har holdt på i over 3 år.. På Fredag brukte jeg hele dagen på Gardemoen i møte med spesialitetskomiteen for samfunnsmedisin. Det er kjempespennende og hyggelig og gir både personlig og faglig påfyll!
  • Jeg jobber med å forberede kurs for turnuslegene og har fått kontakt med noen fine forelesere og skal ta en god del sjøl når vi skal snakke om kommunehelsetjenesten og samarbeid. Alltid en utfordring å forelese for studenter og turnusleger. De er kritiske. Jeg satser på mye kommunikasjon og diskusjon.. Fikk god tilbakemelding på det sist gang. Men jeg bruker alltid ganske mye tid på forberedelsene for jeg er litt plaget av prestasjonsangst når jeg skal stå foran 40 mennesker…. Tenkt hvis jeg roter og tuller de 4-5 timene jeg har ansvar for…gang det opp med 40 mennesker så blir det uhorvelig mye bortkastet tid!
  • Uka blei avsluttet med telefon fra leder i Mattilsynet som ville fortelle at de arbeidet sammen med dyrevernnemda i en sak. Kjempeflott at hun informerer så jeg kan forberede f.eks legevakta!

Tjjaaa jeg synes det uka gikk fort..