Det va’kke så nyttig på konferanse og litt om norovirus

På slutten av ei lang uke. Den har vært preget av at jeg har vært i Trondheim fra søndag til onsdag kveld. Stor konferanse om rehabilitering som jeg trodde ville passe godt for oss som jobber med å lage nye Habiliterings og Rehabiliteringsplan i kommunen! Men jeg ble skuffet. Kort og godt blei det for overordnet, mye 17. mai taler og slett ikke det utbytte jeg hadde håpet på. Men det var noen flotte presentasjon og rørende historier! Det var kanskje mest spennende, OG morsomt!!, å høre om bruk av rytme og musikk i rehabilitering av slagpasienter og parkinsonpasienter. Tenk at man kan få parkinsonpasienter som har sånn typisk hakkete gange med små skritt til å gå skikkelig bare ved å bruke en metronom og finne den rette frekvensen til pasienten!..? Eller få slagpasienter som ikke har språk til å synge med rette melodi!
Allikevel var den største opplevelsen å besøke Kommunelegene i Trondheim kommune.. skikkelig inspirerende, praktisk og spennende. Jeg fikk med meg like mye til eget bruk som til NORSAM.
Og så fikk jeg jo besøk datteren og jammen en tur til Stjørdal for å besøke broderen også!
Det er fint å ha bærbar pc. De 7 timene på toget gikk med til å høre masse musikk og gjøre mye arbeid. Saksbehandling og planlegging på toget i snøføyka!!
 
Vel hjemme fikk jeg de første avtalene om intervju i forbindelse med utarbeidelse av REHAB-planen. Jeg skal intervjue en del foreldre til barn med funksjonshemninger og håper mange tar kontakt! Foreløpig har vi fokusert mye på rehabilitering av voksne/gamle, men vi må jo gjøre et skikkelig abeid med habiliteringen også… Det er skikkelig mye arbeid som gjenstår!!
 
Huff det er norovirus på sykehjemmet igjen. Det blir masse ekstraarbeid for de som jobber der oppe og ikke så trivelig for de som bor der heller. Raskt reaksjon har begrenset utbruddet til en avdeling foreløpig og det er på vei tilbake… så nå håper jeg det snart er over igjen
 
Men andre sliter også. Fikk en tlf fra en barnehage som også hadde mye diare og oppkast og hatt det lenge.. Jeg forklarte så godt jeg kunne om forholdsreglene. Det blir ekstra belastning på foreldrene når vi begynner å kreve at syke barn skal holdes hjemme 2 døgn etter at de er friske… men det er jo til eget beste for den sjukdommen kan du bli smittet om igjen av. Vi danner ikke gode nok antistoffer for den sjukdommen!
 
Så en lang dag foran pc’n idag hvor jeg har jobbet med å gjøre saker ferdig til politiske møter. Bla skrevet om det nye nødnettet som blir innført i vårt område i løpet av neste år. En investering på over 4 milliarder kr i Norge! Men så får politi, brannvesen og ambulanse – legevakt et felles sambandssystem som er landsdekkende også. Se www.nodnett.no
 
hmm så er det bare å kooooose seg i helga før ny uke!