Aktivtips og planarbeid

Jeg nijobber med to prosjekter for tida. Plan for sykehjemslegedekningen er snart ferdig. Mye å rette på der, og det er viktig at vi få det på plass for spesielt våre to eldre leger gjør en innsats langt ut over timetallet de er ansatt på og lang mer enn nye leger vil dekke, det er jeg sikker på. Lønnsmessig må vi nok gjøre noe også… men det er smale tider i kommunene med nedskjæringer igjen! Det andre jeg jobber mye med er Habeliterings- og rehabiliterinsplanen. Nå er det litt bedre tider og jeg er i gang med å lage intervjuer med foreldre til barn med funksjonshemninger, rusmisbrukere og brukere som er i kontakt med psykisk helsetjeneste. Det blir spennende å gjøre direkte intervju også, vi har jo tidligere innspill via en dialogkonferanse og spørreskjema. Dybdeintervju med enkeltpersoner kan gi en litt annen nyanse og forhåpentligvis synspunkter vi kan bruke i arbeidetet med planen. Vi hadde møte i prosjektgruppa idag og det er som alltid inspirerende! Sist gang diskuterte vi en ideell rehabiliteringsavdeling, i dag kom lederen av rehab. avdelingen med et forslag basert på dagens arealer og ressurser. Det inspirerer til diskusjon og vi klødde i fingrene etter å gå løs på løsningsforslag …. som jeg måtte stoppe for å jobbe videre med neste gang. Vi må først og fremst orientere oss litt hvor vi er. Vi er allerede godt forsinket og jeg må be om mer tid fra styringsgruppa..
 
Det var avdelingsmøte idag også. Lenge siden jeg har vært der så det var hyggelig. Som alltid masse innspill, en litt trist informasjon om stramt budsjett…. igjen! Jeg gleder meg til de møtene for det blir alt for lite samhandling oss i mellom…vi er for travle hver på vår side..
 
Fra Frisklivskoordinator er jeg blitt oppfordret å skrive tips til trimming og fysisk aktivitet og det vil jeg prøve på:
 

Aktivitetstips fra kommunelegen

Kommuneleger sitter alt for mye på rompa i jobben! Jeg har grublet masse på hvordan jeg kan øke aktiviteten min til hverdags. Det er sikkert mange andre som har det på samme måten. Svært mye av arbeidsoppgavene i dag kan løses stillesittende foran Pc’n. Dessverre synes jeg det er vanskelig å kombinere tid til å trimme regelmessig med travelheten både på jobb og i fritida. Min løsning har vært todelt;

  1. Jeg sette av litt trimmetid. Sammen med noen gamle gutter som liker å spille basketball en gang i uka og turen ut i naturen i helga.

  2. Jeg tror den andre delen er viktigere; Jeg går alltid hvis det er mulig å få til. Til toget til jobben, opp trappa, til møte et annet sted i nærheten eller når jeg skal til byen eller besøke noen i nærheten.

Sjøl er jeg ganske så opptatt av å finne en form for trim som jeg synes er morsom, eller i hvert fall sånn at jeg orker gjøre det om og om og om igjen… Jeg hadde bikkje før, den er dau nå men jeg går tur med den allikevel, må det for å holde formen!

Jeg mener stahet er noe av det viktigste når man skal trimme. Skippertakene hjelper lite det er det jevne som jeg kan klare å gjennomføre hver uke som teller! Treningsøkten med "Kongsberg Airbags", basketlaget altså…du kan vel se oss for ditt indre øye?? Det gleder jeg meg til hver uke.

Jeg gjør ganske mye forskjellig. I sommer begynte jeg å sykle fordi jeg har litt trøbbel med knærne så joggetida er forbi. Det er kjempefin måte å trimme på! Det er utrolig hvor mye det har å si å ha en skikkelig sykkel..

Allikevel er nok det aller beste tipset mitt å oppleve naturen i nærmiljøet hele året. Jeg går meg tur med "Lars". Går meg varm og svett og finner et fint sted å fyre opp et bål, sette over kaffeLars og ta meg tid til litt grubling ved bålet. Det er ganske så flott at vi har en spennende natur rett utenfor døra. Og den forandrer seg hele året på beina eller på ski! Det er både fysisk og mental velvære!

Einar Braaten

Kommunelege i Øvre Eiker