Kveldsarbeid, møter og luseinfo!

Seint fredag kveld. Ukedagene går litt for fort. Vakt i går og da blir jeg ganske kake kvelden etter. Grei vakt med nok å gjøre på kvelden men stille om natta. Sånn skal det være. Torsdagen er jo fengselsdag og jeg var aleine uten sjukepleier som har ferie. Det er først da en skjønner hvor viktig det er å være to og hvor mye hun gjør! jeg jobber mye tyngre og bruker lengre tid uten hennes gode hjelp!

Torsdagen fortsatte rett over i en befaring på en ny skole. Tjaaa ikke helt ny, men med flere nye bygg og hel renovering. Det er hyggelig for da er det meste i orden….men ikke helt. Ventilasjonsanlegget både støyet og blåste så det trakk kaldt på flere rom. Det må jo ordnes men er ikke så greit så lenge det står på. Nå står vi foran befaringer på alle skolene og barnehagene for vi skal lage en ny tiltaksplan for miljørettet helsevern. Vi har veldig bra skoler i kommunen, men allikvel er det en del som må rettes.
– som den ene ungdomsskolen som jeg har vært på og bestemt meg for at er så generelt dårlig at den ikke kan godkjennes. fuktskader, muggsopp oppvekst, manglende ventilasjon, uttilgjengelig for funksjonshemmede, støy, nedslitt og og og. Det må store investeringer for at den skal kunne godkjennes. Rektor ba meg om å møte på foreldremøte for å fortelle. Det var bare være ærlig å si det som det var. Jeg synes det er litt vanskelig å forklare at jeg ikke godkjenner skolen, men skoledriften fortsetter… Neste skritt kan bli dagbøter og da må jeg ha skikkelig godt grunnlag for vedtakene! jeg håper det blir vedtatt å bygge ny skole slik de har snakket om lenge….

En mor har kontaktet helsesøster for å få endret brosjyren vi bruker til å informere om tiltak når det oppdages lus på skolen. Hun hadde virkelig fått slite med tilbakevendende smitte med lus!! Hun hadde mange ideer og forslag til å endre på brosjyren. Jeg tilbød henne rett og slett å gå gjennom det vi hadde og foreslå forbedringer. Spennende å jobbe med motiverte kreative foreldre! Jeg håper brosjyren blir mye bedre enn den vi bruker idag.

Mer kjedelig var det å diskutere indikatorer for samfunnsaktive kommuner/bærekraftige samfunn. Litt vanskelig for jeg er litt uvant med tankegangen, men oppdager at det er engasjerende når en graver seg litt ned i arbedeidet og kommer ned til hva vi gjør for f.eks. få folk til å engasjere seg i sitt eget lokalmiljø for å gjøre det bedre!

Et annet privilegium jeg har er å møte med en stor rehabiliteringsinstitusjon vi har i kommunen. Jeg møter sjefen der 2 ganger i året for å utveksle felles informasjon. Kjempespennende å følge utviklingen i en institusjon som jobber helt annerledes enn vår kommune. De er virkelig flinke og har utviklet seg veldig siste årene..

Ei uke full av møter… sakbehandling av klagesak, brevskriving og arbeid med habiliterings og rehabiliteringsplanen har jeg måtte ta en del på kveldstid denne uka… det prøver jeg unngå så godt som mulig….