Lemster bak, muggen skole og andres katteplager

 Stille dager…? Baken får ihvertfall merke det. Idag har jeg sittet pal igjen og jobbet foran pc’n. Jeg har hovedsaklig jobbet med en vanskelig sak om godkjenning av en ungdomsskole som i lengre tid har vært i dårlig stand. Det er ikke sjedd noe med den så lenge jeg har jobbet i kommunen. Det vanskelige er at det ikke settes av penger til rehabilitering for alle regner med at skolen skal erstattes av en ny. Det mest spennende nå er i hvor stor grad fuktskader og fare for muggsoppdannelsen blir en "spiker i kista" for skolen..? Som kommunelege legger jeg nok mest vekt på hva spesialistene på Folkehelseinstituttet sier. De har laget en egen vurdering av dette mulige helseproblemet. De er ganske tydelige på at det er fuktskadene som er relatert til helseplager, ikke muggsopp. Det vanskelige er jo at det er lite forskning på området og dermed er spesialistene vage i sine uttalelser. Det er også vanskelig å relatere målinger av muggsopp med helsefare. Det gjør det jo ikke lett for en liten kommunelege!? "Heldivis" er det ikke bare dette som er vanskelig ved skolen. Den er generelt i så dårlig stand på mange områder at jeg kan grunnlegge min konklusjon på mange punkter. Men skal den godkjennes midlertidig igjen? Skal den ikke godkjennes?  Jeg søker blant annet i hva som er behandlet av andre kommuneleger og har funnet en sak i Sandefjord og Ålesund hvor skoler ikke er blitt godkjent. Jeg må nok sammenligne vår sak med disse…

 
En telefon fra nabo til bedrift som tiltrakk seg katter! Driften var tydeligvis slik at kattene både kunne finne skjul og mat der. Dermed formerer de seg raskt og blir en plage for sine naboer både med skitt og at flere katter er sjuke og det er vondt å se på. Jeg har hatt god hjelp av å samarbeide med dyrebeskyttelsen i slike saker og har skrevet om det for en stund tilbake (2 år?) Etterhvert oppdaget vi at adressen ikke var i min kommune så da kunne jeg overlate saken til andre!… det kommer sikkert av at jeg har hatt en slitsom vakt i natt og ikke tenker så veldig klart.. Så jeg får sove godt i natt for i morra skal jeg ha med en turnuslege på fengselet og møte en journalist som vil skrive om flått og hjortelusflua.. da må jeg tenke klart.. Jeg har lagt ut linker til faktasider om det på vår Helsenyttside. Se det her.