Sykkeltrim, dataprogram og viktige fysioterapeuter!

Nyoppdagelse av natur! Jeg har tatt meg sammen til å sykle til og fra jobb 1-2 ganger i uke. Motivasjonen var først og fremst at jeg får alt for lite trening for tida. Nå i sommertida er det fennomenalt flott å starte dagen på sykkelen til jobben 2,5 mil unna! En flott måte å få trening på, frisk luft, våkne på og oppleve naturen på. Lukter blåser innom nesa, flotte naturscener flyter forbi og lydene skifter i akkurat passe fart. Det er på en måte en personlig bekreftelse på hvor viktig det er å holde seg i litt form. Etter 3 uker med sykling er jeg i betraktelig bedre fysisk form. Men det viktigste er jo at jeg føler meg mer opplagt og har mer overskudd!
 
Siste uka før jeg skal ut i ferie er alltid travel.Plutselig må flere få gjort det de skulle ha gjort for lenge siden. Heldigvis har jeg planlagt med litt luft i avtaleboka denne uka og kan ta noen avtaler på direkten. Det blir allikvel ei stressende uke!
 
I går hadde vi kurs på sjukehjemmet. Programmet for journal som de har der (Profil fra Visma Unique) har fått en legedel som vi må lære oss. Jeg avtale med konsulenten om tidspunkt. For oss leger som er vant til fuksjonaliteten i allmennlegeproframmene (For min del Profdoc Vision og Winmed) blir logikken i Profil litt annerledes. Men vi kommer da gjennom de første utfordringene. En Stor fordel at dette er innebygget i journalsystemet på sjukehjemmet og hjemmesjukepleien! Vi arbeider med å få til elektronisk kardex også så vi slipper papirversjonen. Men det tar nok litt tid…
 
Hvor mye fysioterapi skal man ha på en rehabiliteringsavdeling for at det skal kunne kalles rehabilitering?? Jeg ble utfordret på det idag, men spørsmålet var jo mer hvilket kompetanse det skal være i en rehabiliteringsavdeling og faglig nivå. OG ikke minst hvilke oppgaver de skal arbeid med. Vi fikk en spennende diskusjon som nok tok opp i seg mye frustrasjon over manglende personalressurser på fysioterapitjenesten i forhold til arbeidet med rehabilitering. Jeg er opptatt av dette og er ganske tydelig på at fagligheten på en rehabiliterinsgavdeling må være tverrfaglig og sterk. Vi har valgt å ha denne avdelingen organisert i Omsorgsavdelingen. Det tror jeg kan være en kjemperessurs for Omsorgsavdelingen på sjukehjemmet forutsatt av at den har ressurser nok til å drive med aktiv rehabilitering.. I den sammenhengen er fysioterapeutene viktige i samspill med de andre yrkene!
 
Det blir vel bare ett notat i bloggen før ferien. Den tar jeg på fredag før 3 uker med ferie..