Fortørna! og litt om sjukehjemsleger og prosjektarbeid

Jeg eeer så fortørna!!…over et bilde i lokalavisa…. Et bilde over 3/4 av avissiden: ørken og en tanks i bakgrunnen. I forgrunnen ligger et ihjelskutt menneske. Begge beina er sprengt bort, kroppen hoven, ansiktet oppblåst som ved forråtnelse i solsteiken. Jeg blei akutt kvalm da jeg så bildet som kom helt uforbredt på meg. Jeg er nesten like fortørna over at folk jeg har snakket med ikke har sett bildet! På den ene siden avisas bruk av et svært voldelig bilde og liten respekt for døde mennesker. På den andre siden at folk er så vant til jævelskap i media at de ikke en gang ser det fæle bildet! Jeg er ikke i tvil om at samfunnet både har vent seg til at vold og råskap skal være en del av underholdningen vi omgir oss med OG at den faktisk påvirker oss slik at vi er mer ufølsomme for andres smerte og lidelse. Det er på en måte nesten uvanlig og litt spesielt at an tar klar avstand fra medienes utnyttelse av volden. Fra dataspill til lokalaviser. Nesten som det drikkepresset mange opplever ute idag. Man blir nesten sett litt rart på fordi man ikke vil drikke alkohol….. Desverre virker begge deler i feil retning for folkehelsa. Vi trenger å ta vare på hverandre, beskytte hverandre mot vold både i en voldelig situasjon og i beskrivelsen av vold. Alkhol er og blir den største helsefaren og farligste rusmidlet i landet for tida enda så lovlig det er!
 
Faktisk er det ganske godt å rase fra seg når man blir sånn fortørna… det er også sunt!
 
Ei ny travel uke er slutt. I går var jeg sammen med sjukehjemslegene og gikk gjennom økonomien til Omsorgsavdelingen. Vi legene er ikke organisert under Omsorgssjefen så hun gikk gjennom regnskapstallene med oss. Det høres kanskje kjedelig ut, men ikke når det kan få direkte innvirkning på medisinsk praksis og behandling! Atter en gang er presset på Omsorgstjenesten så stort at budsjettene ikke strekker til. Vi som leger kjenner flere av de dyreste pasienten som vi veit bare MÅ ha en til en oppfølging. Omsorgstjenesten får regninga. Vi legene behandler Norovirusepideminen og stiller krav til smitteverntiltak som blir rådyre i Omsorgstjenestens drift. Derfor er det også viktig at vi blir kjent med regnskapstallene som jo er en konsekvens, blant annet, av våre medisinske vurderinger. (Det er selvfølgelig også mange andre faktorer…)
 
Fikk med meg en hyggelig overraskelse for en av helsestasjonslegene som fyllte 60 år tidligere i år. Han hadde nok ikke ventet at vi skulle feire han flere måneder etter bursdagen! Men det han trodde var et tverrfaglig møte blei til bursdagskake og sang. Kjempekoselig!
 
Jobber sakte og sikkert med å lage status for vår kommunes arbeid med habilitering og rehabiliteringsarbeid. Nå spør vi tjenestene om hva de gjør. Så spør vi brukerne, bruker svarene fra dialogkonferansen. Det er mye arbeid og nå i starten går det frustrerende langsomt… sånn er det ofte med prosjektarbeid før man har fått inn nok informasjon og finner rette retningen!