Masse leger, oppgitt sjukepleier og viktig nettverk

Legeforeningen er i byen! I Kongsberg hvor jeg bor, ikke i Hokksund hvor jeg jobber. Det er landstyremøte for hele Den norske lægeforening. Det tusser av leger i byen, i kjerka til orgelkonsert. Se bilde her! Deretter festmiddag i smeltehytta før de idag gikk videre med landstyremøtesaker. Jeg var tilstede mesteparten av dagen. Bla møte med andre samfunnsmedisinere om valg til sentralstyret (Viktig lederorgan i Dnlf). Møtte flere gode kolleger. I kveld skal de slappe av med blueskonsert med Rita Engedahl som vant spellemannsprisen i år! Se henne her. I går og morra må jeg gjøre noe annet. Har ikke tid til å være med på hele møtet. Det blei litt fram og tilbake for jeg har også jobbet litt med en ny sak i kommunen;
 
Aktiv-Eiker har vi kalt et forslag til nytt prosjekt i kommunen. Nytt og nytt..?  det blir som en videreføring av to prosjekter vi har hatt noen år: IL@ skolen som dreier seg om å få økt fysisk aktivitet spesielt til barn som trenger det i skolen og FRISKLIV som er trim på resept. Som jeg har skrevet om før. Nå ønsker vi å prøve å bygge opp et på den ene sida: kompetansesenter for Fysisk aktivitet, kosthold og røykeslutt som kan hjelpe skoler, SFO og Barnehager SAMT voksen med behov for trim, i gang. Den andre sida blir å sprede denne kunnskapen ut i skoler, SFO og barnehager slik at det blir en brei satsing i helse kommunen. Dvs nabokommunen er også interessert så vi satser på å samkjøre oss å lage et interkommunalt samarbeid. Vi forbereder nå en presentasjon til politikerne for å høre om vi får dem med på satsingen!!
 
Ett par telefoner med en oppgitt sjukepleier og en like oppgitt rusmedarbeider. Det er vårslepp på de vanskelige sakene for tida! Tunge psykiatriske saker og russaker det ikke er lett å få til gode løsninger…. En lang telefonprat. Hvor glad jeg er for at vi har stødige folk som jobber med dette! De gjør en kjempejobb med begrensede muligheter og økonomisk rammer og når desverre alt for kort litt for ofte. Men jeg kan ikke rose dem nok for innsatsen!
 
En lang diskusjon med en kollega om nettverk, støtte av hverandre og hjelp når man går tom. Vi har desverre jobber som det veldig ofte kun er en av i hver kommune. Da kan det være vanskelig å stå imot kritikk, krav til å få gjennomført tiltak, løst problemer, gjort ferdig saker, gjennomført befaringer og..og..og Det er nesten like slitsomt å måtte forholde seg til det man ikke får gjort! Jeg gleder meg til fredag for da skal jeg sjøl i møte med min egen nettverksgruppe. Det betyr mye for meg som person å kunne slippe løs bekymringer, frustrasjoner og slitasje og få tilbakemeldinger, korreksjoner og oppmunting!
 
Asluttet veiledning av en ansatt som jobber med en semesteroppgave. Tjaaa veiledning er vel litt sterkt sagt, men ihvertfall litt hjelp både i praktisk bruk av tekstbehandler, faglig innhold og bruk av kunnskapsdatabaser på nettet. Fantastisk hva man kan finne i cyberspace også av faglige artikler!