overraskelser, vanskelig sak og dugnadsarbeid!

Kort uke! Men begivenhetsrik. Tirsdag og onsdag har bestått av overraskelser og saksbehandling. Overraskelser er sjelden så positivt i min jobb. Det består ofte av "kriser" (Ja i anførselstegn for det er sjelden er er skikkelige kriser!) Jeg vært på avslutning på Cafe Cellulose i Vestfossen kunstlaboratorium. En av lederne på Planavdelingen slutter og vi kombinerte en tur på galleriet med en avslutningslunj. Ta en tur til Vestfossen kunstlaboratorium! Det får garantert følelsene i gang. Faktisk mener jeg det er godt helse i en slik opplevelse. Men ikke forvent deg gamle malerier, pene nyanser og harmoniske figurer! kikke på hjemmesiden deres her: http://www.vestfossen.com/
 
Jeg prøver å holde meg litt i form og forsøker sykle på jobben ett par ganger i uka. Det er en flott måte å trimme på. Jeg har dårlig form, men for noen fine morgenopplevelser å sykle gjennom landskapet! På vei hjem på toget fikk jeg neste overraskelse; En bruker som har truet ansatte, politioppbud, en fortvilet legevaktslege og hva gjør vi?? Mobiltelefon er fott, men ikke alltid greit når man må svare på toget! Psykiatri vurderes og vi fikk heldigvis henvist brukeren til psykitrisk avdeling…men hvor lenge? Slike situasjoner er uansett politisak og vi anmelder (…igjen) Dette er noe av det vanskeligste jeg jobber med… Rollene er viktig her; Arbeidsgiver har først og fremst ansvar for å følge opp å sikre sine ansatte, legen må vurdere det medisinske, tjenesten som er truet bør sikres og ta forholdsregler, politiet har ansvar for å ta hånd om den som truer… Det viktigste her er samarbeidet oss i mellom.. atter en gang funket det ok.
 
Vi har jobbet mye med Norsk helsenett i seinere tid. Det er på en måte et lukket internett for helsevesenet som skal sørge for sikker kommunikasjon for taushetsbelagte opplysninger. Kjempeviktig utvikling for oss i helsevesenet, men ikke alltid så lett å forstå. I fjor og i år gir staten penger for at vi kobler oss opp. Derfor er det selvfølgelig bilig investering. Men driftsutgiftene er foreløpig skyhøye fordi det er lite som overføres via helsenettet. Omtrent som å bygge en fire felts motorvei når vi ikke har annet enn sykler å trillebår å bruke på den enda! Over 100 000,- må vi betale for en kommunetilkobling som etterhvert vil sørge for at alle våre tjenester kan kommunisere med omverdenen via dette nettet. Overraskelsen idag var at Norsk Helsenett ikke vil inkludere fastlegenes kontoret inn i vår kommunekobling. Jeg hadde håpet vi kunne tilbud billig tilkobling til legekontorene, men nei. Det får vi ikke lov til….!!??  Her er det noen som ikke har gjort godt nok forhandlingsarbeid i forkant!! Men OK jeg skal skryte av at vi nå har god kommunikasjon på vår nye legevakt. Etterhvert…… så får de andre komme etter..
 
Jeg har fått lov å jobbe sammen med to ansatte i psykisk helsetjeneste om å arrangere en konsert på en flott låve i nærheten. Han har god forbindelse til Jonas Fjeld som skal spille en konsert på Norwegian Wood festivalten 16/6. Deretter spiller det bare hos oss!! Det blir kjempebra og spennende. Men så mye som skal fikses!! Jeg er bare læregutt og koser meg med litt dugnadsarbeid. Vi har det morro og tråkler det sammen. Håper på at vi fyller låven med ansatte i Øvre Eiker kommune. Gjør vi ikke det kan du eller hvem som helst melde deg på: servicesenteret@ovre-eiker.kommune.no
etter 28/5!