Spennende, kjedelig, provoserende og litt dårlig samvittighet

Jeg har brukt to arbeidsdager på ledersamling i Legeforeningen. Spennende, kjedelig, interessant og provoserende i et sammensurium. Jeg har aldri vært å interessert i fagforeningsarbeid. Jeg mener det er viktig og ser mange områder hvor det er viktig,men jeg har alltid vært mest opptatt av fagutvikling og har ikke alltid vært enig i Legeforeningens makt. Det spennende ved denne ledersamlingen var at det var nesten 100 veldig motiverte fagfolk, mange av dem fra fagmedisinske foreninger slik som NORSAM som jeg representerer. Derfor ble det mange interessant diskusjon rundt fagutvikling og skjæringslinjen opp mot fagforeningspolitikk.

Noe av det viktigste jeg har med meg hjem er hvor viktig fagutviklingen og at fagforeningen er DEN viktigste bidragsyter av fagkompetanse i forhold til fagutviklingen (selvfølgelig…). Da må jeg også innse det at det er et stort problem at alt for mange leger ikke deltar i fagforeningsarbeidet og bare snylter på en gjeng engasjerte… ganske sliten..motiverte leger. jeg får tanker om min egen deltakelse og styret i NORSAM hvor arbeidet går så lett fordi alle styremedlemmene deler likt på arbeidet…Altså
– Det kan ikke understrekes nok hvor viktig det er at man engasjerer seg i fagforeningsarbeid for å utvikle eget fagområde!
…og det gjelder vel uansett hvilken fagforening du hører til…

på vei hjem til legevakt sliter jeg litt med at jeg nå i to dager slett ikke har fått gjort noooe av det som skulle vært gjort på jobben. Jeg er borte på møte i Oslo i morra også…gleder meg slett ikke til å komme på jobb på mandag. Papirtigeren ligger sikkert rett innenfor kontordøra og knurrer… Lita trøst å vite at arbeidet jeg skal gjøre på møtet på fredag kanskje kan gjøre hverdagen for de som jobber inne pleie og omsorg med dokumentasjon i journaler og kommunikasjon mellom sjukehus, fastleger og Pleie og omsorgstjenesten enkler om noen år…noen år!!