Juleavslutning, Bergen i regn og blåst og tidspress

Er tid noe som går og går eller kommer og kommer den hele tida? Egentlig både et spennende og filosofisk spørsmål, men ganske å lite praktisk…? Du har det vel som meg at døgnet er litt kort mange ganger, eller natta blir litt for kort. Populært kaldt tidsklemma. Et populærbegrep jeg liker like lite som når folk sier "jeg tenker at" når de skal si hva de synes. Tankene kan de da holde for seg sjøl…jeg vil vite hva de mener!..? Og den klemma folk har om tida si kan de gir meg assosiasjoner om noe trangt som blir helt feil om tid! Akkurat som når skoene klemmer… skulle arbeidsuka klemme meg? Denne uka har jeg hatt for mye å gjøre. Det er da for søren ikke 24 timer som er for lite! Det er oppgavene som er for mange!! Enten for mye arbeid eller for dårlig prioritering av meg….
 
På mandag var jeg oppe kl 0400 for å pile inn til Gardemoen for å fly til et møte med Insituttt for samfunnsmedisin ved Universitetet i Bergen. (At jeg ikke bare tok natt toget og sov meg over fjellet kan jeg bare angre på!!) Det blei en spennende flytur med skikkelig turmulens og vindvær da vi landet i Bergen! Men med en perfekt landing. Flyinteresserte meg ble imponert!. Sindig østlending hadde regnet med regnvær i Bergen (Ikke akkurat så vanskelig å forutsi!!) men neimen om jeg hadde regnet med regn som kom skrått nedenfra oppover buksebeina og smalt mot låret som fra en vannkanon… Det blåste i Bergen også!! Når Bergenserne sier at det blir for mye vann står det respekt av regnværet! Møtet skjedde på sjukehuset for de spedalske i Bergen.. ikke akkurat at det var så mange spedalske igjen, for sjukehuset er flott pusset opp til et fenomenalt flott kontorbygg for institutt for samfunnsmedisin! Armauer Hanssen er et navn som gir tanker om de store medisinske oppdagelser, pionerer og helter. Styret fikk en spesialomvisning i det lille museet i lokalene etter den medisinske pioneren. Kontoret hans var akkurat som om han hadde skjøvet stolen sin til side og gått ut en liten tur!
Men først og fremst ble det et spennende møte med et imøtekommende institutt som fortalte om undervisningen i samfunnsmedisin i Bergen.
 
Dagen etter en kjapp tur inn til Oslo for møte i styringsgruppa til ELIN en dame jeg har vært sammen med i 2 år?? ELIN står for ELektronisk INformasjonsutveksling og er, etter min mening, et av de viktigste arbeidene som gjøres for å få alle sider av helsevesenet til å kunne samarbeide og kommunisere elektroniske!
 
Utover i uka trekker det seg sammen rundt den nye legevakta. I dag oppdaget jeg at datalinjene våre slett ikke var på plass som de faktisk skulle vært. Litt høy puls og ganske så streng i stemmen ringte jeg vår avtalepart. Fikk beskjed om at Telenor slett ikke kunne levere det de skulle før om ganske lenge! Vi har allerede utsatt oppstarten på legevakta ei uke!! Muuulig blodtrykket ble litt høyt, noe jeg tror de forstod for de satte igang et kjapt arbeid for å prøve å rette det opp. Seinere på ettermiddagen en gladmelding om at de nok fikk det til allikevel ved litt triksing og miksing. Puuuh — normalisering av blodtrykk… MEN legevakta blir så fiiiin!!
 
Nevnte jeg telefon fra lokalavisa om overbelegg på sjukehjemmet, naboen som klaget på forurensing av brønnen sin, barnehagen med hånd, fot og munn syke, "farvel" lunsj for en fink helsestasjonslege, flytting av skap til legevakta i lånt kassebil, infomøte hos fylkeslegen om "Kommunehelseprofiler" og juleavslutning i psykisk helsetjeneste?? Nei vel da må jeg vel bare priorere vekk det da…. sjøl om det var sjeldent koselig å møte psykisk helsetjeneste til juleavslutning!!