Hundebæsj og medisinstudenter…

Her sitter jeg på en lørdag og skriver på bloggen…? Jeg burde jo skrevet på fredag, men det var nok en dag du ikke ville synes var så spennende! En hel dag foran pc´n. Det er bare topp å kunne sitte hjemme å konsentrere seg en hel dag! SÅ får jeg unna noe saker, og begynt på å lage et prosjektdirektiv for forprosjektet for arbeidet med å lage en ny rehabiliteringsplan i kommunen. Det arbeidet er så svært at vi må gjøre et grundig arbeid på forhånd. Hvordan skal vi f.eks. få innvolvert innbyggerne. I Øvre Eiker er det jo en overordnet målsetting at slike planarbeider skal gjøres i samarbeid med innbyggerne og brukerne. Det blir spennede å velge metodikk og finne ut av beste måte å gjøre det i dette planarbeidet. Og de ansatte… hvordan få til det da på en god måte. her kan det bli mange som må få si meninga si. Det er akkurat det som er så spennende. Min utfordring blir at jeg ikke tar på meg for mye av det praktiske arbeidet… da får jeg ikke gjort prosjektlederjobben skikkelig. Vi regner med at forprosjektet kommer til å ta 3-4 mnd og hovedprosjektet resten av 2007..

Her om dagen ringte en indignert beboer i ett av våre boligfelt. Han var oppgitt over hundeeiere som bare slapp hundene sine så de la igjen hundebæsj overalt! Jeg var hjertens enig med han. Det er en uting at hundeeiere ikke plukker opp hundeskiten etter seg! Alt for mange tar ikke hele ansvaret når de først skaffer seg en hund.. men innringeren mente det offentlige skulle følge opp og ta inn "løshunder" og mente det ikke skulle være nødvendig å klage på f.eks en nabo som ikke fulgte opp godt nok. Jeg lurer på hvor mange hunder og katter det finnes der ute i kommunen vår? Alt for mange, etter min mening. Jeg er veldig glad i dyr… men har opplevd alt for mye problemer rundt dyrehold. Folk er så forskjellig og hunder og katter i boligområder skaper ofte motsetninger og klager. Støy, hygieneproblemer, mislighold, allergier og engstelse for dyra. Det er jo egentlig menneskene som er vanskelige… ikke dyra… som vanlig…?

På mandag får jeg to medisinstudenter innom. De skal lære litt om hvordan en samfunnsmedisiner jobber… !!!?? Det er jo umulig å sette dem inn i alle sider av mitt arbeid så jeg har bestemt meg for at vi tar en kort introduksjon på morran. Så får de bare være med meg på det som skjer den dagen. Egentlig en interessant dag for meg….men om det blir det for dem?? Vi skal ha en "rundebordskonferanse" hvor Øvre Eikers framtid skal diskuteres. Hvordan skal vi satse videre? Kjempespennde sett med samfunnsmedisinske øyne. Lurer på hva slags briller studentene har på.. Seinere samme dag skal jeg dra dem med på møte i prosjektgruppa for lavterskeltilbudet for stoffmisbrukere. jeg får nok skrive litt om hvordan det går her på bloggen..