NORSAM og mye reiser

Jeg må vel bare innrømme at jeg ikke har klart å prioritere bloggen på ei uke. Dessverre har jeg slett ikke hatt tid eller overskudd..
Men nå når jeg sitter på toget kan jeg gjøre et kort overslag over dagene…

NORsk SAMfunnsmedisinsk forening (NORSAM) har tatt mye tid både på dagtid og kveld. Jeg har jobbet med å fullføre Målbeskrivelse for legespesialitetsutdanningen i samfunnsmedisin. En spennende samarbeid hvor Ola Jøsendal, som er leder for Leger i Samfunnsmedisinsk Arbeid (LSA) sitter hjemme hos seg og jeg hjemme hos meg. Så flyr forslagene gjennom cyberspace med korreksjoner og tillegg. Nå ser det ut til at vi er i havn! Mange har gitt innspill til beskrivelsen etter at jeg sendte det ut til alle medlemmene i NORSAM. På dagtid har det vært mye reising. Først til Trondheim hvor vi gjennomførte styremøtet i NORSAM på NTNU, institutt for samfunnsmedisin. Vi har innbudt oss sjøl til de 4 samfunnsmedisinske instituttene på universitetene og det fungerer fint! Vi får fortalt om NORSAM og vi får innblikk i hvordan instituttene arbeider med å lære medisinstudentene om samfunnsmedisin. Dessuten driver de med forskning og prosjekter i samarbeid med kommuner. Det var imponerende å høre om alle de spennende prosjektene Trondheim kommune jobber med som også kan være viktige for andre kommuner! …men det er slitsomt å bare reise på dagsbesøk til Trondheim. Det blir mye tog og flytid!

Elin er en dame jeg har hatt mye å gjøre med i det siste. Elin er egentlig en forkortelse for Elektronisk informasjonsutveksling i helsesektoren. Jeg sitter i to styringsgrupper som begge hadde møter denne uka. Det er kjempespennende å få lov til å følge utviklingen innen datakommunikasjon mellom legekontor, sjukehus og kommunale pleie og omsorgstjenester. Dvs disse prosjektene har som formål å standardisere meldingsutveksling mellom de forskjellige instansenes elektroniske journaler. Allerede i dag kan vi sende prøvesvar elektronisk, få svar på røntgenundersøkelser som går rett fra sykehusets journalsystem til fastlegens legejournal. Men mulighetene vi står foran i de nærmeste åra er langt mer elegante, sikrere og mer brukervennlige!

Når jeg sitter på toget hjem etter siste heldagsmøte i Oslo, etter bare en kjapp liten tur innom kontoret tidlig til morgenen, lurer jeg på om det er verdt strevet… jeg er heldig som har en arbeidsgiver som aksepterer – nærmest oppfordrer til at jeg deltar i slikt arbeid. Jeg er ikke tvil om at det er viktig at dette kommer på plass, men sitter også igjen med en guffen følelse av at jeg ikke får gjort nok i min egentlige jobb… Jeg rakk så vidt å skrive et vedtak om godkjenning av en barnehage og snakke med sjefen om neste års budsjett før jeg pilte på toget inn til Oslo i dag. Ok jeg er sliten, men nå er jeg gjennom den verste travle tida så jeg da får jeg mer tid til den egentlige jobben. I morra er det fengselsdag og på fredag skal jeg holde et innlegg på en konferanse om forventinger til Kongsberg distriktspsykiatriske senter sett fra kommunehelsetjenesten. Det har jeg ikke forberedt enda, men det lurer en del poenger i bakhodet…

Forresten så har jeg vært oppe i en situasjon som stresser meg mer enn det meste… datatrøbbel! Hjemmepc, funker ikke og jobbpc har det vært vanskeligheter med! Da får jeg jo ikke gjort noe den lille tida jeg har hatt foran skjermen!! Godt jeg har denne lille bærbare!! Jobbpc´n ble fikset i dag så nå ser det lysere ut og litt mindre utsikter til sur mage…!!??….