Rolige dager

Det er nesten ikke folk på jobben. Som før deler vi på hvem som er fungerende sjef i seksjonen og denne uka er det jeg som fungerer. Det er jo mest i navnet, for å anvise regninger og fordele posten og det går kjapt disse dagene! Alle jeg treffer er blide og har kost seg i en fin sommer! Jeg mener det er såå kjempeviktig at man får utnyttet ferieukene til å koble bort jobbhjernen og lagt vekk arbeidet! Det er blitt viktigere med åra som arbeidsmetoder utvikler seg. Uansett hva man gjør i ferien håper jeg du kobler vekk jobb!
 
Jeg får faktisk gjort en del annet også siden det er så rolig på jobben. Idag har jeg vært på befaring til de fleste badestedene i kommunen. Vi har igjen fått klager på at det har vært mye Kanadagjess på ett par av de mest populære badevannene og de legger igjen mye skit. Det er ønske om at jeg gjør vedtak om nedslakting. Jeg mener nok det ikke er nok grunnlag for å gjøre det med en gang, men vil avtale med skogbrukssjefen at det blir jaktet aktivt på dem i jaktperioden for å forebygge neste års badesesong!  Det var reint og pent på alle badeplassene. På veien hjem syklet jeg og stoppet ved en strand og tok en dukkert. Kjempedeilig vann! Så varmt at nå må vi nok vente problemer med ikter igjen. Hvert år får vi mange barn og voksne med allergiske reaksjoner etter å ha fått ikter i huden på badestrendene. Et generelt problem i alle innsjøer hvor det er mange fugler. Iktene lever av fuglene og oppholder seg i vannkanten når vanntemperaturen blir rundt 20. Og det er det nå! De dør fort på menneskehud, men noen reagerer allergisk på fremmedlegemene og det er plagsomt!
 
Ett av badevannene har " moderat" badevannskvalitet. Det betyr over 100 E.coli bakterier i vannet, men mindre enn 1000 som er dårlig kvalitet. Det er EU-standard og i og for seg helt vanlig i andre europeiske land, men hos oss er det ikke så vanlig. Teknisk sjef og jeg er litt spente på disse målingene for i elva vi har målt er det "for mange" kloakkutslipp fra boliger. Dette området skal kobles inn på kommunalt kloakknett nå og da vil vi forhåpentligvis kunne måle forbedringen!
 
Filler’n også. Disse tre dagene har det vært litt mye arbeid foran pc’n og jeg har glemt meg! Jeg har ikke tatt pauser nok og har fått tendens til museskulder! Det går fort over med litt trening og pauser fra Pc’n men viser jo at det har ligget litt arbeid å ventet..
 
I morra skal jeg på fengselet sammen med en turnuslege. Etter dagen med henne skal jeg rett på legevakt…