Veiledning, dårlig samvittighet og et spørsmål

I dag blei jeg spurt om det ikke tok mye tid å skrive i bloggen…. og jeg kan vel ikke legge skjul på at det gjør det. Det er jo ikke uten grunn at det er store hull i kontinuiteten innimellom! Men, som oftest gjør jeg akkurat som nå; skriver på toget på vei hjemover.. I dag har jeg vært på Lørenskog i veiledningsgruppe. En obligatorisk gruppe når man skal spesialisere seg i samfunnsmedisin. Jeg har nok skrevet før om hvor viktig jeg synes den er for egen fagutvikling. Les for fagutviklingen for de som jobber med samfunnsmedisin…ja det er sikkert like viktig for alle faggrupper, å møte andre for å diskutere problemløsninger på aktuelle temaer. Denne uka blei det mye reising for det falt sammen med at jeg også var på kommunelegeforum i Ål (se forrige notat). Vi var på Nye Ahus i dag. Kommunelegen i Lørenskog jobber tett med byggeledelsen av det nye sjukehuset for å takle de miljømessige utfordringene byggingen gir. Vi var der for 1,5 år siden også og så på et kjempesvært høl i bakken og hørt om planene. Nå står fleste av bygningene oppe…Kjempsvært!! over 125 000 m2 Det mest spennende var den måten byggeledelsen samarbeidet med naboer som bor rundt byggeplassen. Full åpenhet, imøtekommenhet i forhold til opplevde belastninger, umiddelbar reaksjon på klager og aktiv informasjon! Det er virkelig et eksempel til etterfølgelse..

Arbeidet i NORSAM (Norsk samfunnsmedisinsk forening for de uinnvidde) er spennende for tida. Akkurat nå står vi rett foran den årlige samfunnsmedisinske konferansen. Den avholdes i Tromsø 10-12 mai og vi har høye ambisjoner. Helseministeren kommer bla. og med en fin blanding mellom faglige høydepunkter og sosiale opplevelser er jeg veldig spent på hvordan det blir. Bare Tromsø på denne tida blir flott!!

Det er mye å si om arbeidet i NORSAM men vi får mange tilbakemeldinger på hvor fornuftig det har vært at LSA, som tar seg av fagforeningspolitikk, er blitt skilt fra NORSAM som tar seg av fagutviklinga. Jeg har fått mange tilbakemeldinger på hvor viktig arbeid vi er i gang med og mange områder vi bør gå inn på…. jeg grøøssser når jeg tenker på alt vi bør gjøre og få til…Vil vi klare det. De fleste i styret er mer travle enn meg og vi sliter med å få gjort alt. Nå er det årsmøte 12 mai og jeg skal forsvare det siste årets arbeid i lederens tale… det blir første gang og ganske spennende. Håper jeg får skrevet om det her i bloggen! Har du sett våre nettsider? http://www.norsam.info

Så neste uke blir enda travlere enn denne: Først skal arrangørgruppa i Rusforum lede det årlige seminaret i Rusforum så skal jeg til Tromsøkonferansen. Arbeidet på kontoret blir liggende så lenge. Nesten à jour var jeg i går…neste arbeidsdag på kontoret kommer jeg til å ligge håpløst etter igjen… Dette øker stressnivået, det er klart! Både saksbehandlingen på kontoret og møtet ute på tjenestene med de som virkelig gjør jobben blir det mindre av og det gir i hvert fall meg dårlig samvittighet!

Siste dagene har jeg grublet litt over en henvendelse fra en av tjenestene. Hvor mye trusler, motarbeidelser, stygg snakk og ufin oppførsel skal man finne seg i fra en bruker av offentlige helsetjenester før man kan si stopp?