Tanker rundt jula

Førjula er koselig! – og slitsom…. Alt skal liksom gjøres før juleaften. Samtidig er det så hyggelig å få julehilsen, ønsker om godt nytt år og blide mennesker som koser seg med god mat, kaker og kaffe. En kjærkommen anledning for en kommunelege til å løfte pekefingeren…!? Før du leser videre skal du vite at det kan blir litt mye tekst nedover her. Det er tanker fra mitt hode. Kanskje det passer deg…  kanskje ikke.. Egentlig er jo dette bare en laaang måte å ønske deg en fredelig jul og et spennende, godt, nytt år! Sjøl om julehelga er kort i år håper jeg du får tatt litt tid i romjula til å gjøre akkurat det du synes er mest koselig og godt for deg!
 
Se det… julehilsen er avlevert…. Hvis du har det travelt kan du lese resten seinere eller bare slette denne for resten tar litt mer tid.. Jeg får nok ikke skrevet noe mer i bloggen før på nyåret!
 
:o) Einar Braaten
 
Vi tenner fire lys i kveld,
…slik starter Inger Hagerups adventsdikts siste vers..
Du har sikkert tent adventslys de siste søndagene. Jeg har et eget forhold til det fordi vi bla leser opp ett vers av Inger Hagerups dikt hver gang. En hyggelig familietradisjon som kanskje de fleste kjenner igjen? I år var det litt spesielt, for samtidig med at vi tente fjerde lyset kom eldste datteren hjem til jul. Det får ihvertfall meg til å lese Hagerups dikt med litt ekstra følelse. Familie betyr svært mye for de aller fleste sjøl om vi ofte tar det så alt for gitt i hverdagen. For meg betyr å tenne fire lys fjerde advent masse tanker med glede over å ha en frisk samlet familie…men også veldig mye hvor vanskelig det kan være for de som slett ikke har det sånn. Det er jo lett å tenke på alt det som er så gær’nt, alle som lider i verden og alt som ikke er bra. Jeg tror det er en ganske så nedbrytende måte å tenke tilbake på ett år på. Kanskje spesielt på vei inn i jula, i adventstida. Når de fire lysene er tent mener jeg vi kan glede oss litt over den jobben vi har gjort fra sist jul fram til nå. Jeg mener jeg betyr noe for andre i  min jobb, jeg mener du betyr noe for andre i din jobb. Noe viktig, noe det er verdt å tenne lys for, å huske på. I siste ende har din jobb betydning for andres helse for andres ve og vel..
 
for Inger Hagerud fortsetter i sitt siste vers I "Advent"..
 
og lar dem brenne ned, –
for lengsel, glede, håp og fred,
 
Kanskje noe av det viktigste for oss alle sammen. Å huske på at adventslysene representerer lengselen vi alle har i oss. Riktig nok mener jeg lengselen desverre har svinget litt mye mot at vi vil ha penger og materielle ting. Derfor er det så viktig å bruke litt tid i en travel arbeidsdag (kanskje det er lettere nå i jula?) til å tenke litt over hva vi egentlig lengter etter? Ikke for å få dårlig samvittighet, men kanskje for å sette ting litt i perspektiv. Det er mulig jeg er for mye lege, men det er ikke noen jeg har kjent som har blitt lykkelig av penger, mange jeg skjenner er blitt ulykkelige til tross for at de har masse ting. Akkurat i førjulstida er det  vi trenger skille mellom de verdiene som er viktige for oss; forhold til andre mennesker, toleranse og respekt, følelsene våre, samhold og hjelpsomhet. OG ,det som faktisk ikke er så viktig; penger og alt vi kan kjøpe. Hvis du jober i Øvre Eiker kommune kjenner du dette igjen fra  Øvre Eiker viser ansikts Manifest!
 
Glede må jo være med. Et av de sterkeste grunnlaget for god helse! Det er mange forskjelige gleder.  Akkurat idag synes jeg en av de viktigste gledene er å kunne glede seg over seg sjøl! På den ene sida det å kunne le av egne feil. jeg (du..) er bare et menneske med alle de feil som følger med. Jeg glemmer mye, desverre, og det er kjempeflaut når jeg gjør bommerter pga at jeg er litt (!!) distré(???). Jeg har f.eks reist på kurs til Oslo 1 mnd før det egentlig var!! Jeg gjør noen ganger dumme ting fordi jeg misforstår situasjonen så andre ler av meg. Så får jeg bare le med dem, det var jo morsomt! Det er viktig å ikke ta seg sjøl så høytidelig og å kunne le av seg sjøl… og så er det jo en god egenskap da å kunne glede andre, sjøl om det noen ganger er litt flaut! Ja jeg mener det er direkte helsefremmende å glede andre fordi det virker begge veier. det gir bedre helse for de du gleder OG deg sjøl!!
 
For veldig mange representerer vi som jobber i kommunen også håp… Veldig ofte treffer vi mennesker som har problemer, det er oftest derfor vi har jobben vi er ansatt i. Håp er helt grunnleggende for å kunne eksistere. Innen mitt yrke veit vi at det har dramatiske konsekvenser for helsa til folk hvis de mister håpet. Og de som har godt håp kan klare de vanskeligste ting! Derfor at det også så kjempeviktig at du husker på det når du ser på de fire adventslysene. Du kan være at du kan være det håpet folk trenger for å komme videre. Noe sååå vanskelig, for det betyr jo slett ikke alltid at du gjør alt du blir bedt om! Kanskje tvert imot!  Og du har sikkert ikke klart det alltid… men husk de du har klart å hjelpe. Til tross for alle metoder, kurs eller seminar du går på så er det innstillingen inni ditt hode som betyr mest. Jeg er ganske så imponert over den innstillingen jeg har sett dere som jobber i kommunen har til å gi folk i vanskelige situasjoner håp…. Fire lys – mye håp for mange.
 
Inger Hagerup avslutter adventsdiktet slik:

men mest allikevel for fred
på denne lille jord,
hvor menneskene bor.

Er det naivt å tro på fred på vår lille jord? Jeg tror det er naivt å ikke prøve…Det er rett og slett det beste vi kan ønske noen…fred. hjemme, på jobb eller i verden! På jobb må vi kanskje være villige til å akseptere at det ikke er mulig å bli enige på alle områder, vi må tolerere at vi gjør ting forskjellig, at det er mange veier til å løse et problem. Fred dreier seg aller mest om toleranse for andres meninger. Dette er det lett å trekke ned til oss som jobber i kommunen. Vi blir provosert på vår toleranse nesten daglig. Noen ganger er det ikke mulig å bli enig, kanskje helt nødvendig å sette tydelige grenser. Da er det lett for at det kan bli "ufred"!  Men det er ingen som har sagt at dette er lett. Det er vanskelig og noe vi må jobbe med konstant ved å bygge opp kompetanse på hvordan vi kan gå fram, lære av de som lykkes og prøve å endre oss sjøl ved å lære..

Jeg er imponert hvis du har klart å lese deg helt ned hit! Dette er jo bare noen førjulsgrublerier som sikkert ikke er så spesielle.Jula skaper mange tanker i forskjellige mennesker, jeg er ikke sikker på at de alltid er så positive.. Derfor synes jeg sjøl det er godt å ha gått en runde med egne tanker før, eller etter, en slik høytid. Ikke fordi jeg er så kristen, men fordi jula har med seg noen verdier som er helt uavhengig av religion:  lengsel, glede, håp og fred,

Jeg skal ikke gjenta juleønskene men utfordre deg litt til på å bruke lesetid foran pc’n. Jeg er så glad i Andrè Bjerke! Les diktet som er litt lenger ned. Jeg mener et slikt dikt er det samme for hjernen som en kjapp joggetur er for beina..

Farao på ferie

André Bjerke

I landet Miramarmora
var Farao på ferie
hos farmora og mormora.
En morgen klatret mormora
til Farao i furua,
og så begynte moroa.

– Hva ler´u a? sa farmora.
– Av mormora, den furia!
– Hvor ser´u a? sa farmora.
– I furua! sa Farao.
– Kom ned igjen! sa farmora
til mormora i furua.
– I morra, ja! sa mormora
til farmora til Farao.

Du ser av vår historie
at det å dra på ferie
i landet Miramarmora
til farmora og mormora,
den furia i furua,
har Farao hatt moro av!