Bruk av arbeidstid – konferanser og kurs MOT kontorarbeid

Huff for en overskrift! Men det er nok veldig aktuelt, sikkert ikke bare for meg! Jeg overstrømmes av kurstilbud innen alle sider av alle fagfelt jeg jobber med. Alle har gode forelesere og er viktige for å følge med og lære mest mulig om det nye som skjer innen fagområdene. For noen uker siden bestemte jeg meg for å reise til Oslo for å være med på en konferanse om "Folkehelse i politikk og praksis". Arrangert av Norsk forskningsråd. Det var gratis, noe som jo betyr noe for slike konferanser er ganske dyre!
Det var bortkastet arbeidstid. Dvs det var slett ikke dårlig, nei da, en av verdens beste forskere fra USA snakket om en metode for hvordan man skullegjennomføre effektive tiltak overfor ei målgruppe. Som i forebyggende helsevern. Det ble også gjennomført et kjempebra prosjekt fra Romsås hvor man har klart å snu en negativ trend med dårlig helse og negativt syn på eget bomiljø. Kjempeflott! men milevis fra den hverdagen jeg har i vår kommune! Jeg ser fort at det vil bli dyrt å gjennomføre forskningsprosjekter ute i kommuner som Øvre Eiker uten at det blir med penger og/eller forskere fra sentrale instanser. …er jeg negativ??.. kanskje jeg er litt for mye praktisk orientert og for skeptisk til å bruke tid til forskning..?
 
Jeg valgte feil.. jeg skulle sitter hjemme å jobbet med Pandemiplan eller rapporten om miljørettet helsevern i barnehager eller.. eller.. Jeg er streng i min vurdering av hva jeg reiser bort på når det gjelder konferanser. Det skal være veldig godt før jeg mener det er riktig å bruke penger på å være borte fra jobben…OG familien. det siste betyr nok veldig mye for meg.. jeg er mye borte ellers også. (men her skal jeg bare snakke om jobb).
 
Samtidig er det jo helt nødvendig for egenutvikling at man får med seg en del impulser utenfra. Konferanser/kurs kan være bra til det! Ofte opplever jeg dessuten at det er langt mer lærerikt å snakke med de som sitter i salen enn å sitte å høre på noen fra en talerstol (har du prøvd å holde øya oppe etter lunsj når noen skal forelese i 2 timer…)
 
Jeg synes det er vanskelig å finne balansegangen mellom å gjøre arbeidsoppgavene på jobben OG lære nytt og følge med ute i verden… I en jobb som er så allsidig som min er det viktig å finne riktig rolle og utfylle den på beste måte. Det er slett ikke alltid det er ved å gå på konferanser!
 
Dessuten er konferanser dårlig til å få en til å endre seg… til det trenger ihvertfall jeg langt nærere innspill og tilbakemeldinger! Det er mulig jeg er kjedelig og litt for kritisk men jeg synes jeg får langt mer egenutvikling av å diskutere med de som faktisk jobber med problemene enn å reise til "langtvekkbyen" for 2 dagers seminar…