Fra dagbok til meninger og opplevelser

Det tok litt tid før jeg var tilbake i bloggen! Jeg har vært på jakt! 3 deilige ukedager på Hardangervidda i ei bittelita hytte helt for meg sjøl og egne tanker. For en luksus!! Ikke tv eller masse lyder ute, bare vidde og vær! Det er jo mer enn nok stoff til å skrive her i bloggen, men denne skal altså handle om jobben… Slike avkoblinger, om det er på sydentur eller jakt tror jeg er viktig for helsa di! Koble vekk fra hverdagens mas og kjas for å gjøre noe annet, kjenne litt på følelsene, oppleve noe annerledes, slappe helt av. "Lade batteriene" sier noen.
 
EN av tankene jeg har tatt vare på var et ønske om å endre litt på bloggen. Hensikten var jo å beskrive hverdagene noe som er ganske så vanskelig. Dvs når en skal bruke ca 15 min hver dag på å notere ned om dagen som har vært. Det skjer så mye gjennom en dag og det er helt umulig å få med alle nyansene som gjør dagene forskjellig. OK jeg legger inn en endring….som slett ikke kommer til å slå deg overende…! Jeg vil prøve å ta for meg et enme fra hver dag. Tjaaa hver dag er kanskje litt sterkt. Jeg må nok samle opp litt innimnellom når det er som mest travelt, men sånn ca da!
 
Idag for eksempel:
Jeg har vært på Røykekontroll på serveringssteder + + . Kontorsjefen og jeg er tillagt dette arbeidet sammen. Dels fordi han har med skjenkebevillinger og serveringsbevillinger og jeg med Røykeloven og Kommunehelsetjenesteloven. Først: dette blei en koselig dag hvor vi zzzzuuummmet fra sted til sted i kommunen i en av  Øvre Eikers El. biler. (Jeg elsker den lille blå bilen!!) Ikke tendens til røyking innendørs, bare hyggelige drivere som var tilfreds med at det ikke blei røyket!
 
Vi sjekker om det røykes og skilting. Tidligere har vi bidratt ved å lage en mal for deres internkontrollperm.
En erfaring de har alle steder er at klistremerkene som blir hengt opp blir pillet ned av de som kommer på besøk. Tipper det er røykere??Derfor legger vi også ikke mye vekt på hvor mye skiltet/merket det er bare det finnes på inngangen og en vegg eller vindu inne. Hensikten er jo at det ikke røykes inne… Nesten alle, OG vi, synes det lyseblå røykeforbudmerkene som er gitt ut fra Sosial- og Helsedirektoratet er vanskelige å oppdage. Vi anbefaler nå at de bruker skilt som må skrus fast og som har forbudskiltfarge. (Rødt og hvitt).
 
Hos oss kontrollerer skjenkekontrollen om det er merket og om det røykes. Det er sjelden de må komme med kommentarer. En uønsket bivirkning merker vi ved klager fra naboer til skjenkesteder. De har åpent fram til kl 0300 og gjestene må ut for å røyke. Det medfører bråk utenfor stedene og mye bråd når de skal hjem midt på natta…
 
Noen ble forbauset over at vi fremdeles kontrollerte…og det ser jo nesten ut til at vi ikke trenger bruke mye krefter på det videre. Næringen har tatt til seg lovverket og det funker.. Så flott!!