Mandag og tirsdag

 

Mandag:  Stod opp med litt forventninger til dagen i dag! Jeg tok toget inn til Oslo for andre møte i NORSAM eller Norsk SAMfunnsmedisinsk forening. Styret består av mange erfarne leger som alle har jobbet med samfunnsmedisinske oppgaver i mange år. Det er en nyetablert forening og vi får en utfordrende jobb med på gjøre foreningen kjent! Møtet blei spennende! Vi kjøper et internettdomene som heter www.norsam.no (ikke prøv å klikk deg inn enda!) og bygger opp sidene med den info vi vil. Sidene kommer til å ligge på Legeforeningens nettsider også. Jeg legger ut linken her når vi er i gang. Men hvordan skal vi profilere oss? Dette skal være en forening for leger med samfunnsmedisinsk interesse. Vi ønsker å nå alle både innen statlig og kommunal forvaltning. Helseforetakene må bli et satsingsområde for oss.  Noe av det første vi satser på er å arrangere en stor konferanse i Tromsø i april 2006. Det er et kjempeflott fagmiljø i den byen som har sagt seg villig til å gjøre en innsats igjen. Jeg er selvfølgelig redd for at vi ikke når fram. Det er slett ikke lett å nå fram til kolleger som er travlere enn meg og sterkt kritiske til hva de bruker tid på. Det er mye jobb i begynnelsen og ting tar tid, ….utålmodighet er det en dyd? Jeg verker etter å komme i gang, men sliter med å få nok tid…

 

Etter møtet var det på toget igjen tilbake til møte i prosjektgruppa for ”Lev vel”. Det  er et spennende prosjekt drevet av noen faglige entusiaster som bare gjør det vi andre så gjerne skulle gjort!! De tilbyr lavterskel helsetilbud til rusmisbrukere. Dette møtet var i deres nye lokaler i ”Støagården” midt i Hokksund. Et sted hvor de dårligst stilte rusmisbrukerne kan få hjelp av sykepleier, mat, få vasket tøy og ikke minst få pratet og treffe andre. Gjennomsnittlig 8-10 bruker om dagen er imponerende siden de kun har vært i drift her siden etter sommerferien. Berg gården i Mjøndalen drives av de samme folkene og er mer etablert. I samarbeid med Ndre Eiker kommune får vi statlige midler til til 80% av driften. Resten må dekkes av kommunene.

Rett på vakt…..

 

Tirsdags morgenen startet med en en prat med en pasient om forholdet til fastlegen. Det har skjært seg og vi må finne en løsning. Legen kan ikke nekte å ta imot, men det er jo viktig for pasienten at de har et godt lege – pasientforhold. Vi avtalte å møtes alle sammen for å diskutere situasjonen.

 

Denne dagen var egentlig satt av til ”Kommunelegeforum”. Det er et forum hvor kommunelegene fra alle kommunene i Buskerud kan møtes for å diskutere felles utfordringer og ta opp saker de er opptatt av. Som regel møter 6-8 av dem og det er mange spennende diskusjoner! I dag var Legionella, legevakt, Folkehelsespørsmål, høringssaker bla om samhandling mellom 1. og 2 linjetjenesten. Jeg måtte gå fra møtet nesten med en gang fordi tuberkulosekoordinator ved Sykehuset Buskerud ba om et møte sammen med pasienten med tuberkulose. Det passet jo dårlig, men dette er viktig og jeg mener det er viktig jeg møter sammen med hjemmesykepleien som skal følge opp pasietnen. DOT betyr Direct Observed Treatment og hjemmesykepleien må hjem til pasienten hver dag  i 6 mnd for å sjekke at medisinen blir svelget. Strengt..? Det må til for at vi skal være sikre på at vi ikke får motstandsdyktige tuberkulosebakterier og at pasienten blir helt frisk.   Vi har en fantastisk flink tolk og flyktningskonsulent hos oss! Han stiller opp på det meste og gjør en fenomenal jobb både for flyktningene og oss som trenger hjelp til å bli forstått. Tre stykker pilte vi ned til sykehuset på møte med doktorspesialisten og tbckoordinatoren. Det er profesjonelle folk som ledet møtet kjapt og sikkert. Det er bare godt å ha slike kontaktpersoner på sykehuset som vi veit kan hjelpe oss når vi trenger det! Vi skal nok sammen ta vare på pasienten!

Tilbake til rådhuset fikk jeg med meg slutten på kommunelegeforumet og en kjærkommen diskusjon omkring legevakt og samarbeid.

En ansatt kom innom for å spørre om det var greit at naboen hadde satt opp 3 bikuber som nabo i et boligfelt og en barnehage. Jeg mener bestemt at det ikke er ønskelig med bikuberi et boligfelt. En ting er at det er vondt med bistikk, men vi har mange som er allergiske og da er slikt farlig! Jeg må nok ut å se på dette! I utgangspunktet mener jeg de må fjernes, men jeg må jo både se og høre hva eierene sier..

 

Heldigvis litt tid til telefoner og en prat både med fastlegen og pasienten som hadde vanskeligheter. Inn kommer psykologen vår trampende med sin bærbare pc under armen. Jeg erter han litt fordi jeg er nesten dobbelt så gammel som han…ugngutten, men jeg må nok bare gi meg over for ungdommen! han er kjapp, effektiv og kjempeflink! Jeg skulle lære han litt om saksbehandlingssystemet vårt samtidig som vi la ut vårt forslag til å etablere et kriseteam til diskusjon til politikerne. Det gikk så kjapt at jeg i distraksjon glemte noen viktige poeng som jeg må hente opp igjen. Gammel og glemsk… Men sammen fungerer det flott! Jeg koser meg over å samarbeide sånn med flere forskjellige fagfolk. Det er spennnede med forskjellige syn.  Så kastet jeg meg ut i varmen ned til stasjonen og hjem til pannekakene!