OG resten av uka!

Ei travel uke! For å effektivisere litt skriver jeg resten av uka samla, denne gangen. Til og med en dag fram! For i morra, på fredag, er jeg på jeg veiledningsgruppe i samfunnsmedisin. Jeg har fått lov til å bruke et gammelt bryggerhus på gården til fettern min til samlinga og gleder meg. Det pleier å bli diskutert mange spennende emner. Jeg får komme tilbake til det!
 
Tirsdag var en spennende dag! Startet med møte med helsesøstrene . Det er gjeng med meget bevisste og klart talende helsedamer! De er hardt presset på kapasitet og vi var innom at de ikke har kapasitet til å vaksinere voksne som ikke fikk vaksinasjon i barneprogrammet fordi de (foreldrene) reserverte seg mot å la dem vaksinere seg. Nå må de gå til fastlegen noe jeg synes er rett og riktig prioritering. Vi er nødt til å ta barna vi har idag først.. Men det er et godt argument for å holde seg til de anbefalte vaksinasjonsprogrammet for barna. Det kan alltid dukke opp situasjoner seinere hvor man angrer ikke å ha fått vaksine!
 
Deretter kjørte vi opp til Eiker kobberverk på Ormåsen. Vi jobber fremdeles med forurensing av området og bekkefarene ut fra området. Laboratoriet vi bruker (UVA) hadde satt ut stein med elvemose i flere bekker og myrer. Nå var jeg med for å hente det inn igjen til laboratoriet for å undersøke om de har tatt opp i seg tungmetaller. En finurlig metode!
 
Litt sein lunsj før en medarbeidersamtale med leder på Legevakta.
I Vestfossen er det en gammel flott skole som nå pusses opp til flott barnehage! mens de bygger må de "bo" i brakker og jeg var ute for å se på disse etter søknad om dispensasjon fra forskriftene så lenge. Det så greit ut så det får de nok..
Derfra rett ned til Vestfossen legesenter på et møte i SarbeidsUtvalget for fastleger og kommunen
 
Så var det onsdagen da. Først med personalmøte i Psyksik helsetjeneste. Det som slo med denne gangen var viljen til å hjelpe mennesker som ikke akkurat er i brukergruppa til tjenesten. Et tydelig ønske om å tette hullene for de som "faller mellom alle stoler" . De får det nok til!
 
Jeg har prøvd å få saksbehandlet litt denne uka, men det er ikke blitt mye tid til det. Jeg fikk ikke skrevet saken jeg begynte på fordi det kom flere telefoner. En klager på at fastlegen ikke ville ha han på lista si etter en "uheldig" hendelse. Han hadde måtte bytte lege, men nå funnet ut at fastlegen faktisk ikke kan nekte han.. Det er jo riktig. Jeg må prøve å få til et møte mellom dem for å avklare situasjonen. Vanskelig!
 
Dagens mest spennende sak ble et møte med ansatte i et bofellesskap hvor det hadde vært påsatt brann flere ganger. Sammen med Bedriftshelsetjenesten gikk vi gjennom følelser og reaksjoner. Jeg er mektig imponert over de folka!
 
Jeg hadde kommet opp i en dum situasjon: Jeg måtte ta legevakt samtidig med at jeg skulle legge fram en sak i politiske møter. Jeg var nervøs fordi jeg jo ikke veit når legevakta ringer om noe akutt og det er umulig å si når politikere blir ferdig med sine diskusjsoner! Selvføgelig måtte jeg ut på en akuttsak akkurat nå jeg satt ved bordet til politikerne. Uuunskyld!! Jeg blei skikkelig lei meg for å rote det til. Jeg tror Helse- og sosialsjefen tok det på strak arm og reddet situasjonen, men det er sjelden jeg føler meg så dum..
 
Idag torsdag er det fengselsdag og ikke så mye nytt å fortelle. SKulle prøve å ta blodprøve av en av de innsatte. Han sa det var vanskelig og jeg måtte bare gi opp. Han ville ikke prøve sjøl heller for han visste at det var vanskelig, brukte ofte 20 – 30 min på å finne åre å sette stoffet i når han var ute! heldigvis var det ikke viktig med blodprøve nå. Vi får se hvordan det går etterhvert som han kommer i form her i Fengselet. Kanskje årene blir større når han blir mer trent…
 
 
Fredag har jeg veiledningsgruppe. Det skal bli hyggelig å snakke med kolleger om felles problemstillinger! JEg får skrive litt om det seinere!