Onsdag, torsdag og fredag

Jeg må samle opp litt, for det er blitt så travelt!
Onsdag satt jeg hjemme hele dagen i hjemmekontoret. Da blir det foran datamaskinen hele dagen, men jeg fikk grublet meg gjennom en saken om fritak fra legevakt. Det er en hårfin balanse mellom å opprettholde nok leger i vaktturnus og samtidig innrømme leger som har gått i vakt i 20 år fri fra belastningen! Gi vi for mange fritak går det ut over de unge nye legene, og kanskje vil færre søke på jobber. Samtidig ønsker jeg å bygge opp under sliterne som har vært stabil i alle år! Jeg føler meg som Leonard Cohens "Bird on a wire" men kan ikke fly…
 
Departementet har sendt ut ny midlertidig forskift om oppfølging av farer for Leginellasmitte. Nå har de satt en frist til 15 augsut på at vi skal ha en oppdatert oversikt. Fellesferien er slutt til helga så vi har 14 dager på oss! Utfordringen er dusjanlegg på skoler og varmvannssystemene i institusjoner. Jeg vil heller ha gode resultater enn hastverksarbeid så det kan nok hende vi går ut over fristen. Det tror jeg vi får leve med…Første brevet skrev jeg ferdig på onsdag..
 
Torsdag er jo fengselsdag og siden det er ferie var jeg aleine.Heldigvis var det også få innsatte som hadde satt seg opp på lista så det gikk greit.Vi har fått høre statistikk fra fengselet på hvor godt innsatte klarer seg etter at de kommer ut. Et stort flertall klart å holde seg på matta, så stort at jeg stusset, kan det være sant? Jeg tror fengselsanstalter som Hassel fengsel er et kjemegodt tilbud for rusmisbrukere til å både sone og bli rusfrie. Vi skulle hatt flere slike institusjoner!
 
Etterpå hadde jeg en lang samtale med en av nestorene innen allmennmedisin i Øvre Eiker. Det var en av de hyggeligste fagpratene jeg har hatt i sommer. Dr Hessling er tilsynslege ved Eikertun sykehjem og Grevlingstien hjem for demente. Faglig kompetent på topp, blid og hyggelig med masse livserfaring. Sammen med dr Aga og dr Lobben vil jeg påstå at vi er på Norgestoppen når det gjelder legekompetanse til sykehjemsbeboere. Fullt så hyggelig var det jo ikke at vi måtte diskutere den vanskelige økonomien i tjenesten og konsekvensene av den. Tenk om vi virkelig kunne få merke at Stortinget verdsatte dette viktige arbeidet med penger til å forbedre det tilbudet vi har idag!
 
Rett på legevakt før jeg dro hjem og avsluttet uka i hjemmekontoret på idag fredag.
Idag har jeg nesten bare jobbet med kommuneplanen. Jeg skal forberede en diskusjonssak til politisk om Folkehelsearbeidet i kommunen. Jeg har fått gode tilbakemeldinger på tidligere innlegg og nå som vi skal rullere Kommuneplanen må jeg legge fram en ny sak. Jeg blei jo ikke ferdig for innimellom kom det en Innleggelsesbegjæring på tvangsbehandling av en pasient.
 
Og nå tar jeg to uker ferie!